Management

Zakelijke software
ERP-dashboard

Vindt u ERP interessant? Doe mee met ons ERP-onderzoek

Voor onze najaarsspecial over Enterprise Resource Planning vernemen we nu graag uw ervaringen.

4 juni 2019

Voor onze najaarsspecial over Enterprise Resource Planning vernemen we nu graag uw ervaringen.

De markt voor Enterprise Resource Management (ERP) is heftig in beweging. Nieuwe cloudgebaseerde diensten die als modules via API's zijn te koppelen, beloven dezelfde efficiëntieslag te bewerkstelligen die de 'klassieke' ERP-pakketten ooit in het vooruitzicht stelden. Maar dan zonder de ellenlange, kostbare implementatietrajecten van de klassieke ERP-pakketten. Maar komt die belofte uit?

ERP was twintig jaar geleden een 'must' als je als moderne organisatie verder wilde komen. Een centrale applicatie die de data van de belangrijkste bedrijfsprocessen samenbrengt.

Doe mee met ons ERP-onderzoek

AG Connect verneemt graag uw ervaringen met klassieke en/of cloudgebaseerde ERP. Vul svp de online enquête in.

Implementatie van ERP was een eerste stap om het veelvuldig invoeren en kopiëren van gegevens in verschillende systemen te voorkomen. De applicatie biedt meer overzicht en diepere inzichten in de ontwikkeling van de organisatie en de markt waarin de organisatie beweegt. Naast het beheer van assets en de financiële administratie omvatte het systeem ook human resources management (HRM) -functies en Customer Relationship Management (CRM).

Slechte droom

Hoewel er zeker voorbeelden zijn van succesvol gebruik van ERP, kwam voor veel organisaties de droom niet helemaal uit. De implementatie duurde erg lang - maanden, soms zelfs jaren - , kostte meer dan gepland en bij oplevering bleek het systeem regelmatig niet zo te werken als gedacht. De inrichting bleek toch anders dan gewenst, de informatiebehoefte was gedurende het implementatietraject veranderd of de software kon toch de beloofde overzichten niet op een handige manier tevoorschijn toveren. Opnieuw aanpassen van het ERP-systeem betekende weer een langdurig en kostbaar wijzigingstraject.

En dan was er nog de licentieproblematiek. Op hoeveel computers mocht het ERP-systeem draaien en wat gebeurde er met de licentiekosten wanneer werkplekken werden gevirtualiseerd?

Naar de cloud

Ondertussen kwamen er dienstverleners met een aanbod van toepassingen vanuit de cloud die onderdelen van het klassieke ERP-systeem verzorgden. Salesforce.com is wellicht een van de eerste zeer succesvolle voorbeelden van een cloudgebaseerd CRM-systeem. In plaats van een maandenlang opleveringstraject kan de klant binnen een dag aan de slag. De inrichting kost misschien nog een paar weken, maar dan is de applicatie toch volledig beschikbaar. Er is geen sprake meer van complex onderhoud van het systeem en de betaling vindt plaats op basis van gebruik, veel transparanter dus.

Inmiddels deden ook de application programming interfaces (API's) hun intrede die het mogelijk maakten functies en data uit te wisselen met andere (cloudgebaseerde) applicaties of add-ons. Zo onstaat een modulair (cloudgebaseerd) ERP-systeem. Maar ook de 'klassieke' ERP-leveranciers zagen de voordelen van een modulaire opbouw en een cloudgebaseerde dienstverlening en transformeerden hun software.

Uw ervaringen

Maar hoe werkt die nieuwe aanpak? En wat is uw ervaring met de klassieke ERP-systemen. AG Connect bereidt een special voor waarin de ontwikkelingen in de ERP-markt aan de orde komen. De redactie wil graag de ervaringen van uw organisatie daar (geanonimiseerd) in meenemen.

Doe daarom mee met ons onderzoek en vul de online-enquête in. De antwoorden zullen vertrouwelijk worden behandeld.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.