Management

Cloud
Dropbox' app op iPhone-scherm

Vijf vragen aan Dropbox

“Wij hebben ons nooit gepresenteerd als goedkoop. We leveren toegevoegde waarde.”

© CC0 Public Domain,  AJEL
29 februari 2016

Dropbox was vroeg op de consumentenmarkt met een cloudopslag en -samenwerkingsdienst, maar laat op de zakelijke markt. Volgens Thomas Hansen, vicepresident Europa van Dropbox en Chris Moojen, de kersverse directeur van de Benelux-vestiging, groeit het aantal zakelijke klanten echter spectaculair. Inmiddels heeft het bedrijf 150.000 zake­lijke abonnees wereldwijd en dat aantal groeit met tienduizenden per maand. Vijf vragen aan de twee topmannen over dit aanbod.

1. Hoe overtuigt Dropbox CFO’s te investeren in Dropbox-diensten terwijl hun organisatie vaak al vergelijkbare functionaliteit via de cloudsuites van Microsoft of Google in huis hebben?

“Het klinkt inderdaad als een hele opgave om de CFO van een grote organisatie te overtuigen 10.000 euro per maand extra uit te geven. Maar voor een CFO speelt toegevoegde waarde veel meer dan prijs; als de uitgave maar helpt de bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Daar hebben wij meer te bieden. Onze synchronisatie verloopt veel sneller dan die van de concurrenten en gebruikers waarderen het gebruiksgemak veel hoger. Het is makkelijker samenwerken aan documenten, ook met mensen buiten de organisatie. Bovendien speelt mee dat wij al 400 miljoen consumenten als klant hebben. In Nederland heeft 49 procent van de internetgebruikers een account. Dan krijg je dat mensen voor hun werk hun privé-account gaan gebruiken omdat ze daaraan gewend zijn en ze dat bevalt. Je kunt als werkgever dat gebruik verbieden, maar wij wijzen de werkgevers erop dat ze met Dropbox Business een veilige en beter beheerbare versie kunnen aanbieden. We willen graag demonstreren dat het werkt en doen dus veel Proof of Concepts bij bedrijven. Daarna is het vaak geen probleem om het management te overtuigen. Daarom is het belangrijk lokaal aanwezig te zijn in belangrijke markten.”

2. Cloudopslag is een vechtmarkt. Hoe gaat Dropbox zich daarin staande houden?

“Wij hebben ons nooit gepresenteerd als goedkoop. We richten ons op het leveren van toegevoegde waarde. Dat doen we niet allemaal zelf. Door het beschikbaar stellen van open api’s [application programming interfaces] is Dropbox al geïntegreerd in veel andere applicaties. We krijgen zo’n miljard calls op onze api’s. Het gereedschap om de api’s te gebruiken, vormt een standaard onderdeel van Dropbox Business en Dropbox Enterprise. Wij bieden ook hulp aan bedrijven bij het gebruik van dat gereedschap om Dropbox te integreren met bedrijfsspecifieke applicaties. Inmiddels zijn er al zo’n 300.000 integraties bekend.”

3. Wat doet Dropbox zelf aan het verhogen van de toegevoegde waarde?

“We hebben recent ‘Paper’ toegevoegd, een omgeving waarin je makkelijk samen kan werken. Je kunt daarin documenten creëren, essentiële functies uitvoeren, een reeks documenttypes toevoegen en met meer mensen tegelijk werken in een document. Je kunt aan de cursor zien wie waar werkt in een document. Ook is het makkelijk na te gaan wie welke onderdelen heeft bijgedragen aan het document. Wanneer een document wordt gedeeld wordt zichtbaar wie toegang heeft, wie het document al heeft geopend en wie niet. Er zijn in de bètatests ervaren Office-gebruikers geweest die binnen twee maanden verslaafd werden aan Paper. Het voordeel is dat e-mail secundair wordt.”

4. Waarom heeft Dropbox for Business een minimum van vijf gebruikers? Daarmee wordt een groot aantal mkb-bedrijven buitengesloten die wel behoefte hebben aan managementtools.

“Dat is een onderwerp dat ook bij ons is opgekomen. We zijn daarom achter de schermen al aan het kijken of het mogelijk is een variant voor twee tot vier gebruikers te introduceren. Ook bij kleinere bedrijven speelt de samenwerking een belangrijke rol. En er is behoefte bij de ­bedrijfsleiding om zicht te krijgen op hoe deze samenwerking verloopt en daar nieuwe kansen voor het bedrijf uit te halen. Verder zijn de extra beveiligingsopties die in Dropbox Business zitten, ook voor de kleinste bedrijven belangrijk.”

5. Dropbox heeft sinds oktober ook Dropbox Enterprise. Wat is het verschil met Business?

“De gratis versie van Dropbox is de instapvariant. De betaalde Pro-versie biedt vooral meer opslagcapaciteit. De Business-variant en de Enterprise-variant zijn voor gebruik in de professionele omgeving met extra gereedschap en service voor beheer, beveiliging en zakelijke inzichten. Beide zakelijke varianten verschillen daar niet in. De Enterprise-versie die in oktober vorig jaar werd geïntroduceerd, is voor organisaties met vele duizenden gebruikers. Naast het gereedschap van Dropbox Business zijn er hulpmiddelen die het beheer van zulke hoeveelheden accounts vereenvoudigen. Verder staat er een supportteam klaar dat is gespecialiseerd in het implementeren van Dropbox in grote organisaties. Ze assisteren bijvoorbeeld bij het organiseren van trainingen, data-­migratie en integratie met complexe IT-systemen. Ook kunnen IT-­beheerders meer inzicht krijgen in hoe werknemers de Dropbox-accounts gebruiken in de samenwerking met externe partijen.”

 

 

 

 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!