Management

Zakelijke software
Muizeval

Vijf valkuilen voor de ERP-strategie

In het snel veranderende ERP-landschap maakt men makkelijk verkeerde keuzes, waarschuwt Eric Kimberling.

© Pixabay CC0 Public Domain
24 augustus 2016

Dat advies geeft Eric Kimberling op het blog van Panorama Consulting. Kimberling heeft ruime ervaring op het gebied van ERP-selectie en implementatie. Na een carrière bij onder meer PriceWaterhouseCoopers en SchlumbergerSema richtte hij het onafhankelijke adviesbureau Panorama Consulting op, dat onder andere naam maakt met zijn jaarlijkse ERP-rapport. Daarin bundelt het onafhankelijke adviesbureau op basis van onderzoek onder bedrijven de ervaring met ERP-implementaties.

Bij het opstellen van een ERP-strategie moeten organisaties oppassen niet in één van de volgende valkuilen te trappen, stelt Kimberling:

  1. Niet alle opties op het vlak van digitale transformatie in ogenschouw nemen
    Er valt meer te kiezen in de ERP-markt dan alleen tussen Oracle, Sap en Microsoft. In specifieke branches hebben die inmiddels geduchte concurrenten met heel goede oplossingen voor de noden van die branche. Ook dient men goed af te wegen of gespecialiseerde oplossingen voor bijvoorbeeld CRM niet te verkiezen zijn boven het standaard-aanbod uit een ERP-suite, en of een software-as-a-service-oplossing niet beter zal voldoen dan een implementatie in huis.
     
  2. De niet puur technische aspecten buiten beschouwing laten
    Bij digitale transformatie moeten business process re-engineering en het managen van organisatieverandering centraal staan; wie zich beperkt tot de technische kant van de zaak, laat de belangrijkste aspecten van een transformatie - de menselijke en proces-aspecten – buiten beschouwing.
     
  3. Niet verder kijken dan de neus lang is
    Organisaties zetten zichzelf nog te vaak klem met overhaaste beslissingen. Wie zonder op de langere termijn te letten keuzes maakt, komt er maar al te vaak achter dat die keuzes beperkingen opleveren waar men later spijt van krijgt.
     
  4. Vooroordelen ten aanzien van de technologische opties
    Het is onverstandig om geheel te vertrouwen op het advies van je leverancier. De verkopers hebben er immers belang bij jou meer te verkopen van hun oplossingen, en dat is niet noodzakelijkerwijs de beste oplossing voor jou. Dat modules van één leverancier afkomstig zijn, betekent niet automatisch dat ze beter op elkaar aansluiten, en zeker niet dat ze goed bij jou behoeftes passen.
     
  5. Onrealistische verwachtingen over de uitvoering van de strategie
    De meeste mislukkingen met bedrijfssoftware vloeien voort uit onrealistische verwachtingen ten aanzien van budget, duur en benodigde resources. Het is daarom belangrijk objectief te definiëren wat er nodig is. Alleen dan kun je het management team en de directie voor het plan winnen in het vertrouwen dat je de gewekte verwachtingen waar zult maken.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!