Loopbaan

Carriere
VHTO ontwikkelt Computer Science-certificaat voor voortgezet onderwijs

VHTO ontwikkelt Computer Science-certificaat voor voortgezet onderwijs

Onderbouw voortgezet onderwijs moet kinderen meer 21st century skills bieden.

© CC0 - Public domain,  VHTO
21 maart 2018

Onderbouw voortgezet onderwijs moet kinderen meer 21st century skills bieden.

VHTO, het landelijk expertisebureau voor meisjes en vrouwen in bèta en techniek, gaat samen met de TU Delft en de Radboud Universiteit een Computer Science-certificaat ontwikkelen voor de onderbouw in het voortgezet onderwijs. “In het basisonderwijs lopen al een aantal projecten op het gebied van digitale vaardigheden voor kinderen, maar in het voortgezet onderwijs wordt daar nog weinig aan gedaan”, aldus VHTO-directeur Cocky Booij.

De ontwikkeling van het certificaat en het bijbehorende trainingsprogramma is net gestart, vertelt Booij. “In de bovenbouw wordt op een derde van de havo-/vwo-scholen informaticaonderwijs gegeven, en mede door het tekort aan docenten loopt dat aantal zelfs terug. In de onderbouw wordt er op het voortgezet onderwijs zelfs vrijwel helemaal niets gedaan aan de ontwikkeling van 21st century skills. Dat moet veranderen.”

Denkend aan een mogelijke vorm hiervoor, rekening houdend met het tekort aan docenten, kwam Booij op het Cambridge Certificaat voor de Engelse taal. “Dat certificaat heeft min of meer model gestaan voor de aanvraag die we hebben gedaan bij Salesforce.org voor de sponsoring hiervoor.”

Vorm en inhoud bepalen

Salesforce heeft een donatie toegezegd en werkt mee in de uitvoering.  Momenteel wordt een pilotproject opgestart met een aantal scholen. VHTO werkt voor de ontwikkeling samen met de TU Delft en de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Zij legitimeren de content van het trainingsprogramma, net zoals het prestigieuze Cambridge dat doet voor het gelijknamige taalcertificaat.”

De pilot duurt een jaar en is opgezet om zowel de vorm als de inhoud van het trainginsprogramma te bepalen. “We willen weten welke elementen erin horen, en welke zaken leerlingen enthousiasmeren, hoe haalbaar het is, welke omvang het moet hebben, et cetera.” Daarvoor werkt VHTO eveneens samen met de vakvernieuwingscommissie, beroepsverenigingen en het SLO (het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, red.).

Hoge ambitie

“We zoeken naar een lichte, uitdagende en enthousiasmerende vorm die zowel jongens als meisjes aantrekt. Het programma moet voor iedereen toegankelijk zijn en zeker meisjes krijgen hierin een nadrukkelijke plek”, vertelt Booij. “Als het betekent dat er extra activiteiten moeten worden ingevoerd om meisjes te enthousiasmeren voor dit trainingsprogramma, dan gaan we dat doen. We gaan ze ook kennis laten maken met vrouwelijke rolmodellen in de IT.”

Hoewel de ontwikkeling van het certificaat en het trainingsprogramma nog maar net gestart is, is de ambitie hoog. De maatschappij wordt steeds digitaler, maar de ontwikkeling van 21st century skills in het Nederlandse onderwijs blijft daarbij fors achter lopen. Mede door het Computer Science-certificaat wil VHTO daar verandering in brengen.

 

 

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.