Vervoerders startklaar voor OV-chipkaart

26 januari 2009
De Rotterdamse vervoerder RET neemt donderdag in de metro definitief afscheid van de strippenkaart. Als dit goed verloopt, volgen stap voor stap de andere Nederlandse vervoersbedrijven. Hoe ver zijn zij al met de voorbereidingen voor de OV-chipkaart?

De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan de OV-chipkaart vanaf 1 mei stapsgewijs invoeren. Als eerste is de Flevolijn aan de beurt, waar het bedrijf nu ook een proef met de kaart houdt. De NS streeft ernaar dat treinreizigers vanaf 1 oktober in het hele land gebruik kunnen maken van het digitale vervoersbewijs. De kaartautomaten worden geschikt gemaakt voor de verkoop en het laden van de OV-chip en stations worden van poortjes dan wel paaltjes voorzien, zodat kan worden in- en uitgecheckt.

De Rotterdamse RET is de proeftuin van de OV-chipkaart. Vanaf 29 januari kan in de metro in de Maasstad niet meer met de strippenkaart worden betaald. Als alles goed gaat, zullen op afzienbare termijn ook tram en bus volgen, al is nog niet bekend wanneer.

Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB is in principe klaar voor de definitieve invoering van de OV-chipkaart in de metro. Gebruikers van tram en bus kunnen pas sinds november vorig jaar gebruikmaken van de chipkaart. Het GVB begon vorige week een nieuwe campagne om de OV-chipkaart beter onder de aandacht te brengen. De stadsregio Amsterdam wil in principe in het tweede kwartaal van dit jaar beginnen met het definitief invoeren van de chipkaart.

In Den Haag gebruiken nu honderd mensen de OV-chip in de bussen van HTM. Deze proef moet in de loop van het jaar worden uitgebreid. Dan moet de OV-chip in alle Haagse bussen, trams en lightrailvoertuigen kunnen worden gebruikt. De bussen van HTM zijn al voorzien van kaartlezers en boordcomputers; in de rest van de vervoersmiddelen moet dat nog gebeuren. HTM bouwt in Den Haag geen poortjes, zoals in Rotterdam. Reizigers moeten in de bussen en trams in- en uitchecken.

Het Utrechtse vervoersbedrijf GVU is druk bezig met de invoering van de OV-chipkaart. De planning is dat de digitale pas na de zomer zou moeten worden ingevoerd. Een groot deel van de apparatuur is al ingebouwd in de stadsbussen, maar wordt nog niet gebruikt. Dit geldt overigens ook voor de Utrechtse streekbussen van Connexxion.

In de bussen van Connexxion in de regio Amstelland-Meerlanden en Haarlem kunnen reizigers al gebruik maken van een OV-chipkaart als betaalmiddel. De vervoerder kan echter niet zeggen wanneer de andere regio's volgen. Dit hangt er ook vanaf wanneer kaartproducent Trans Link Systems (TLS) toestemming verleent om het gebruik uit te breiden.

In de treinen van Arriva vinden momenteel technische tests plaats ter voorbereiding op de invoering van de OV-chipkaart. Hier merkt de reiziger echter niets van. In de bussen in de regio Waterland/Purmerend treft de vervoerder ook voorbereidingen om de kaart als betaalmiddel te gaan gebruiken. Over de termijn waarop dit gaat gebeuren, wil Arriva geen uitspraken doen.

Vervoerder Veolia, die in het zuiden van het land opereert, wil de chipkaart zo snel mogelijk invoeren. Het is echter nog niet duidelijk wie er opdraait voor de extra kosten die voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart worden gemaakt. In afwachting van antwoorden van de provincies, de opdrachtgevers van Veolia, heeft het bedrijf de ontwikkelingen even stilgelegd. Achter de schermen wordt de organisatie wel klaargestoomd voor de invoering: apparatuur wordt getest, nieuwe software geschreven en interne procedures aangepast.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.