Overslaan en naar de inhoud gaan

Vertrouwen in digitale technologie

Ontwikkelaars van een app zijn zelf vaak enthousiast over de voordelen van hun creatie. Maar zijn gebruikers dat ook? En blijven ze enthousiast? Bij het besluit om een digitale dienst te gebruiken, speelt vertrouwen een belangrijke rol. Naarmate digitalisering belangrijker wordt, moeten we nadenken over hoe vertrouwen in digitale diensten ontstaat en beschadigd raakt.
Nanda Piersma
© Marieke van Pagée
Marieke van Pag�e

Aandacht voor vertrouwen in digitale technologie heeft veel te maken met het verantwoord gebruik van IT. Dit is het werkveld van Nanda Piersma, lector Responsible IT aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en onderzoeker aan het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI). Ze kwam de problematiek steeds vaker tegen in het vierjarig lectoraat Urban Analytics aan de HvA dat ze net heeft afgesloten. Hier onderzocht ze samen met de gemeente Amsterdam hoe de beleidsvorming beter zou kunnen worden onderbouwd door gebruik te maken van data.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in