Loopbaan

Carriere
CIO carriere

Verschil in rol CTO en CIO vervaagt

Onduidelijkheid over verantwoordelijkheden.

© Shutterstock Bakhtiar Zein
27 september 2021

Onduidelijkheid over verantwoordelijkheden.

Traditioneel was de CTO de techneut en de CIO de intern gerichte technologiestrateeg. Die rolverdeling gaat niet meer op in veel organisaties, zo blijkt uit een onderzoek.

Voor beide functies draait het in toenemende mate om het leveren van een bijdrage aan de bedrijfsstrategie. Er is een duidelijke convergentie van de taken gaande, zo is de conclusie uit een onderzoek onder 415 CTO en CIO's. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Transposit, een DevOps-platformleverancier.

Twee functies of één?

Van de CIO's die bij het onderzoek (pdf) werden betrokken, zei 83% dat er ook een CTO in de organisaties was en van de CTO's die werden bevraagd, zei 86% dat er ook een CIO actief was. In 24% van de gevallen was er al sprake van een gecombineerde functie.

De functies lijken een forse overlap te bevatten. Zowel CTO als CIO gaven aan eindverantwoordelijk te zijn voor softwareontwikkeling, het beheer van in-huis ontwikkelde software, de regie over SaaS en over commercieel ontwikkelde standaardsoftware. Daarnaast horen zowel klanttevredenheid als ook de regie over digitale transformatie bij hun taken.

Vooral die laatste twee verantwoordelijkheden zijn de afgelopen drie jaar sterk in belang toegenomen. Driekwart van de ondervraagden zei dat de Covid-pandemie daar een belangrijke rol in heeft gespeeld.

Significante wijziging rol

Ruim 56% van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat hun rol de afgelopen drie jaar significant is veranderd. Steeds meer bedrijven vandaag de dag zien onzekerheid en conflicten tussen de CIO en de CTO en andere rollen over wie precies waar over gaat, stelt Stephen O'Grady, principal analyst bij onderzoeksbureau RedMonk.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
1
Reacties
Harry de Bruin 27 september 2021 14:13

Het artikel lijkt de nadruk te leggen op de combinatie van verantwoordelijkheden in één persoon. Is dat waar het echt om draait? Of gaat het toch meer om de onduidelijkheid qua verantwoordelijkheden?
Een combinatie van twee rollen in één persoon lijkt me niet per sé vreemd; dat gebeurt meer. Daarnaast lijkt ook de verantwoordelijkheidsdiscussie geel hele lastige. Een CTO richt zich op de eindklant (en zie je vooral in IT en complexe productiebedrijven). Een CIO richt zich op de interne organisatie.
Juist door toenemende datastromen over eigen klanten, gecombineerd met meer thuiswerken en consoliderende bedrijfstakken, zou ik vooral verwachten dat meer bedrijven inzetten op een CIO-rol om er zorg voor te dragen dat de informatievoorziening goed blijft lopen. Uit oogpunt van focus (o.a. KPI's) lijkt het logisch om juist nu te investeren in een specialistische CIO en die verantwoordelijkheden niet onder te brengen bij een CTO.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.