Overslaan en naar de inhoud gaan

Verizon heeft ambitieuze integratie voor de boeg

Verizon staat voor de niet geringe taak twee grote bedrijven te integreren. Hoe kunt u met zoveel zekerheid stellen dat de netwerken binnen een jaar en de management- en factureringssystemen binnen twee jaar volledig zijn geconsolideerd?
Business
Shutterstock
Shutterstock

Netwerkintegratie zien wij niet als een groot probleem. Verizon heeft ervaring met het consolideren van netwerken uit eerdere acquisities. Een aantal netwerken uit de huidige acquisities is al tot een groter geheel gesmeed en we hebben er een aantal aan elkaar gekoppeld. We hebben zelfs al verkeer, dat tot dan toe werd afgehandeld over het netwerk van derden zoals AT&T maar ook anderen, naar ons eigen netwerk overgebracht. Dan gaat het om miljarden minuten gespreksverkeer. Wat meer een probleem vormt zijn de verschillende besturingssystemen van die netwerken en de factureringssystemen. Voor het integreren daarvan nemen we 12 tot 18 maanden de tijd. Maar analisten wezen er eerder op dat MCI zelf zijn netwerk, verkregen uit zestig acquisities na al die tijd nog niet goed had geïntegreerd. Hoe kunt u dan zo optimistisch zijn? De grootste kansen voor optimalisatie en efficiencyverbetering zit in het feit dat we nu verkeer lokaal kunnen oppakken en verbinden met punten aan de andere kant van de VS of internationaal over ons eigen netwerk. Dat is echter vanuit het netwerk gezien geen ingewikkelde verandering. Er is weinig overlap tussen het oude Verizon-netwerk dat voornamelijk in de Verenigde Staten ligt en het MCI-netwerk, dat eigenlijk bestaat uit drie grote netwerken, namelijk dat van UUnet, het oude MCI en Worldcom. MCI hield zich in de VS vooral bezig met langeafstandsverbindingen en het oude Verizon meer met de lokale telefonie van bedrijven en particulieren. We maken van de gelegenheid gebruik om ook daar waar MCI’s oude netwerk nog niet helemaal geconsolideerd was, dit mee te nemen. Maar over het algemeen waren ook de netwerken van MCI goed geïntegreerd. Er bestonden alleen voor specifieke toepassingen zoals Frame Relay-diensten en bedrijfs IP-diensten, wat aparte netwerkelementen, maar die moeten haast per definitie apart gehouden worden. Door een duidelijk beeld te creëren van het type diensten dat je wilt bieden, wordt die integratie makkelijker. Dat stond van begin af aan centraal bij het nieuwe bedrijf. In het verleden bestond daar (bij MCI, red) veel minder duidelijkheid over. We hebben bovendien een persoon die verantwoordelijk is voor het netwerk wereldwijd en die een hecht team aanstuurt. De functionele teamleiders over de wereld rapporteren direct aan dit team, zodat niet een veelheid aan netwerkorganisaties ontstaat. Hetzelfde geldt voor de aansturing van de IT. Facturering blijkt telkens weer lastig in de telecomsector en een belangrijk punt bij klanten. U ziet de integratie van de facturering als een van de grote uitdagingen. Waar zitten de knelpunten? Afhankelijk van hoe je er naar kijkt, hebben we nu vele factureringssystemen. Er zijn verschillende systemen per land, maar ook per dienst. Onze strategie is dat aantal binnen 18 tot 24 maanden terug te brengen tot vijf grote ‘billing engines’. Maar vanaf april bieden we klanten al een overzichtsrekening waarop een samenvatting staat van alle facturen die ze van ons krijgen. De informatie daarvoor halen we uit al die systemen bij elkaar en presenteren dat op een overzicht. Dat is wat klanten graag willen hebben voor belastingdoeleinden en andere rapportages. Uiteindelijk gaan we dus ook de achterliggende systemen samenvoegen. Dat zal vooral een enorme kostenbesparing opleveren. Daarnaast hebben ook een systeem waarin alle ‘billing’-informatie online kan worden bekeken. De klant kan binnen zijn eigen portal zelf overzichten maken om de kosten voor de eigen organisatie zo inzichtelijk mogelijk te maken. Die mogelijkheid bieden we al enige tijd aan. Verizon legt een zwaar accent op IP-telefonie. Het imago van IP-telefonie liep de afgelopen maanden schade op doordat de kwetsbaarheid groter is dan werd gedacht. Is het verkeer op het Verizon-netwerk wel veilig? Allereerst hebben we firewall-technologie en daarnaast het MPLS-netwerk dat klanten beveiligde dienstverlening kan bieden die tot nog toe alleen op ‘laag twee’ mogelijk was. Verder hebben we drie gescheiden netwerken, dus het publieke IP-netwerk, het private IP-netwerk en wat wij het VPNS, noemen ofwel een netwerk speciaal voor overheden. We hebben ook een eigen centrum waar een aantal mensen continu de uitbraken van ‘denial of service attacks’ in de gaten houdt. Wij waarschuwen klanten en helpen hen een eventuele aanval te verzachten. Vergeet niet dat wij diensten leveren aan de belangrijkste financiële instellingen en overheden waar beveiliging de hoogste prioriteit heeft. Onlangs hebben we nog een contract met ABN-AMRO gesloten die Verizon koos na maandenlang een zeer zorgvuldig selectietraject te hebben uitgevoerd. Wie vormen voor Verizon de meest begeerlijke klantengroep? Verizon bestaat nu uit drie onderdelen, namelijk Verizon Telecom ofwel het oude Verizon dat een massamarktperspectief heeft met bijbehorende marketinginstrumenten. Ik leid zelf Verizon Business, dat zakelijke klanten bedient die 250.000 dollar of meer per jaar aan communicatie besteden. Verizon Business heeft een bedrijfsmodel dat is gespecialiseerd in dienstverlening en vrijwel uitsluitend handelt op basis van persoonlijk contact. Het derde onderdeel is Verizon Wireless, onze aanbieder van mobiele telefonie die net als Verizon Telecom vrijwel uitsluitend actief is in de Verenigde Staten. De groep heeft een gezamenlijke omzet van ongeveer 90 miljard dollar. Klanten buiten de Verenigde Staten krijgen dus te maken met Verizon Business. Van de verwachte jaaromzet van ruim 20 miljard dollar, komt grofweg de helft van bedrijven uit de Fortune 1000, een kwart van de overheden en dan vooral de Amerikaanse overheid en een kwart uit internationale klanten. We richten ons dus op de erg grote klanten, die wereldwijd internationaal actief zijn. Wat betekent dat voor de MKB-klanten die MCI ook internationaal wel bediende? MCI verdiende een klein deel van zijn omzet internationaal bij MKB-klanten. Daar zal onze aandacht niet liggen. Bij de onthulling van Verizon Business twee weken geleden kondigde u aan dat de fusie nieuwe dienstverlening mogelijk maakte. Kunt u daar voorbeelden van geven? We hebben bijvoorbeeld nu de mogelijkheid ethernetdiensten die Verizon al enige tijd aanbood, te combineren met de private IP-diensten die MCI uitvoerde, zodat we nu wereldwijd ethernetconnectiviteit kunnen aanbieden. We hebben een ‘product roadmap’ voor de komende drie maanden. Voor onze internationale klanten gaan we eerst nieuwe diensten in het spraakgedeelte aankondigen zoals de mogelijkheid een oude analoge bedrijfscentrale die een klant nog heeft, geschikt te maken voor IP-telefonie. Wij kunnen die voor de klant beheren. Daarnaast introduceren we ook IP-centrexdiensten, waarbij de bedrijfscentralefunctionaliteit in het netwerk wordt aangeboden. Verizon Business belooft dat klanten wereldwijd over dezelfde dienstverlening kunnen beschikken. In de Verenigde Staten kunt u via Verizon Wireless ook mobiele telefonie aanbieden. Hoe lost u dat buiten de VS op? Dat hebben we nog niet opgelost. Een van onze prioriteiten is te kijken wat de behoeften aan mobiele diensten is bij klanten. Ik weet nog niet of dat uitdraait op een samenwerkingsrelatie met een mobiele aanbieder of een overname. In de VS hebben we een overeenkomst met Vodafone die goed werkt. Vodafone is goed vertegenwoordigd in de wereld. Maar we zijn niet gebonden, we bestuderen de opties. Met de samenvoeging van Verizon en MCI is een nieuwe wereldspeler ontstaan. Wie komt u tegen als de belangrijkste concurrenten? In Europa concurreren wij voornamelijk met BT. AT&T met het internationale netwerk van het voormalig Concert-samenwerkingsverband, speelt hier niet erg mee en France Telecom dat klanten wereldwijd via Equant bedient, komen we buiten de Franstalige landen ook niet veel tegen. In de Verenigde Staten zien we vooral AT&T. BT maakt een strategische omwenteling van telecombedrijf naar IT-serviceorganisatie. Presenteert Verizon zich ook zo? BT wordt meer een adviesbureau zoals EDS en winnen daar grote contracten mee zoals dat bij de National Health Service. Verizon is niet van plan zich met de bedrijfskritische applicaties van klanten bezig te houden of specifieke software te bouwen. Maar Verizon doet wel degelijk aan IT-dienstverlening. Zo is het hosten van datacentra een belangrijke activiteit. Daarnaast doen we ook verkeersanalyse, beheer en beveiliging van lokale netwerken zelfs tot het volledige beheer van de desktops. Wij beperken ons tot het runnen van de desktop en doen dat al lange tijd vooral vanuit de erfenis van MCI.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in