Management

Verbondenheid van medewerkers: van afkoop naar affectie
Interventiehagel schiet zijn doel voorbij
Met veel moeite worden nieuwe ICT-medewerkers binnengehaald. Maar een groot deel is na korte tijd weer vertrokken naar een andere baan, ondanks het vaak warme welkom met een auto, laptop, bloemen of een tafeltennistafel in de pauze. Een medewerker die zich echt verbonden voelt met de organisatie blijft wél. En die verbondenheid hangt volgens Simon van Esch en Evert Hatzmann voor een groot deel af van de werkbeleving die de medewerker zelf voelt. Maar hoe stuur je dat?
Van tafeltennistafels tot ballenbakken, massagestoelen en flipperkasten op de werkvloer. ICT-werkgevers doen er álles aan om de instroom van nieuwe medewerkers zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Bij voorkeur met verwennerij. De nieuwkomer spreidt de armen en ontvangt een iPhone, een auto van de zaak, een laptop, een grote bos bloemen en een lunch met de baas. Kortom: de nieuwe medewerker zit in ieder geval bij binnenkomst op rozen. Tot zover gaat alles goed.
Tot zover. Want na de inwerkperiode gaat het te vaak mis. Eenmaal op zichzelf aangewezen, verliezen talentvolle medewerkers hun energie en komen zij in de u-vraagt-en-wij-draaienmodus. Doorpakkers kiezen eieren voor hun geld en vertrekken met de noorderzon om hun geluk elders te beproeven.
Registreren
- Direct toegang tot AGConnect.nl
- Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
- 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl
Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!