Management

Zakelijke software
Afgekeurd

Veel SAP-gebruikers maken pas op de plaats

SAP-gebruikers hebben vaak geen duidelijk beeld van de mogelijke waarde van vernieuwingen van hun ERP-software.

© Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0),  hobvias sudoneighm
22 september 2015

De terughoudendheid blijkt uit onderzoek van KPMG naar de manier waarop SAP-gebruikers omgaan met vernieuwingen van de ERP-software. De helft van hen is niet van plan de komende jaren nieuwe toepassingen te gaan gebruiken zoals S/4 Hana, SAP in de cloud en de integratie van sociale media in ERP-systemen. Men beschouwt die ontwikkelingen wel als relevant voor het stimuleren van de noodzakelijke veranderingen binnen de organisatie, maar echt een duidelijk beeld van de mogelijke waarde ervan heeft men niet.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de investeringen die bedrijven de komende drie tot vijf jaar in hun ERP-landschap zullen doen vooral gericht zijn op het maximale rendement uit de huidige toepassingen te halen. Gerben de Roest, partner bij KPMG: “De nadruk ligt dus vooral op het veilig stellen van de investeringen die in het verleden zijn gedaan, terwijl er een potentieel onbenut blijft om meerwaarde uit ERP te halen.” Hij constateert dat ondernemingen zich vooral richten op het optimaliseren van het bestaande ERP-landschap en een betere beheersing van de belangrijkste data en processen in de ERP-systemen. Ze lijken op te zien tegen de complexiteit van het introduceren van nieuwe technologie in een ERP-omgeving die meestal al erg complex is. 75 procent van de onderzochte bedrijven heeft dan ook een her-implementatie overwogen dan wel uitgevoerd om de bestaande complexiteit te verkleinen.

Volgens De Roest spelen meerdere factoren een rol. “De strategie van SAP was het verbreden van de oplossingen van transactiesystemen voor finance en manufacturing, dus inkoop en CRM.” De gebruikersorganisaties hebben zich in die jaren echter vooral beziggehouden met het in de lucht houden van de oude systemen, waardoor niet veel tijd voor innovatie overbleef. “De laatste tien, vijftien jaar hebben veel organisaties zich beperkt tot technische upgrades enerzijds en het continu doorvoeren van wijzigingen op de bestaande systemen anderzijds. Qua functionaliteit veranderde er veel minder. Bovendien hebben bedrijven het zichzelf moeilijk gemaakt door veel maatwerk bovenop de SAP-systemen te zetten. Daardoor zijn die systemen te complex geworden.” De Roest wijst er daarbij op dat uit diverse testen en proof of concepts bleek dat bij omgevingen met veel maatwerk de performance daarvan in een HANA-omgeving niet goed was.

Kwalijk is ook dat het nog schort aan de kwaliteit van de nieuwe software. Daar kan nog heel wat verbeterd worden, vindt De Roest. “Daar moet nog hard aan gewerkt worden. Ik was vorig jaar voorzitter van de jury voor de SAP Quality Award. Daarvoor toonden verschillende bedrijven cloud-oplossingen en toepassingen met HANA. We zagen dat veel punten voor verbetering vatbaar waren. En dat lag voor een groot deel aan de code van SAP.” Dat lijkt SAP ook in te zien. “SAP heeft nu simplificatie als credo: wil je de nieuwe technologieën gebruiken, dan moet je terug naar de standaardoplossingen”, zegt De Roest. “De laatste drie jaar heeft SAP daarvoor wel nieuwe technologieën uitgebracht – op het gebied van in memory en cloud. Door de nieuwe technologieën wordt daar anders naar gekeken en anders voor ontwikkeld.”

Opnieuw beginnen of doorgaan?

Voor gebruikersorganisaties rijst nu de vraag of ze opnieuw moeten beginnen. “Vergelijk het met de auto-industrie: kies je voor een Tesla of voor een hybride? Bij Tesla kies je voor een totaal andere motor en gooi je de oude techniek overboord. Veel organisaties hebben veel geld in ERP-systemen gestoken, dat gooi je dan in feite weg. Terwijl er goede oplossingen zijn die prima in de oude implementaties werken maar nog niet in de cloud. Dat compliceert de keuze ook.” De Roest merkt wel dat SAP-gebruikers steeds vaker consultants vragen een ERP-roadmap uit te stippelen. Want kies je er wél voor om de nieuwste technologieën te gebruiken, dan heb je wel een voorsprong op je concurrenten, stelt hij.

De Roest ziet hier een extra taak voor SAP. Wil SAP zijn gebruikers sneller over doen stappen op de nieuwe technologieën, dan zal het daarvoor meer inspanningen moeten doen. De Roest: “SAP zou zijn gebruikers meer hulp moeten bieden bij het neerzetten van een goede business case voor het gebruik van de nieuwe technologieën. Het is niet zo dat SAP nu niets doet, maar er kan nog wel een stapje bij. SAP heeft veel gespecialiseerde accountmanagers die hierover actiever vanuit de materie kunnen adviseren.”

Neem SAP Simple Finance en SAP Simple Logistics. Het vereist een goede business case om dat te gaan gebruiken. Die zijn er zeker, vindt De Roest. “Bijvoorbeeld een HANA-oplossing die in een bestaand systeem is geïmplementeerd. HANA verwerkt zulke gegevens binnen 2 tot 3 minuten terwijl het bestaande systeem er de hele dag over had gedaan. Dan heb je dus een voorsprong. Zeker handelsorganisaties hebben dan sneller inzicht in gegevens, kunnen daardoor sneller acteren en wellicht betere deals afsluiten. Zo is de invoering van HANA goed te verantwoorden. Dat geldt ook voor nutsbedrijven. Die hebben veel meetpunten in hun systemen over het gebruik van energie. Zeker met de nieuwe technologieën als slimme meters en apps kun je de gegevens daarvan snel verwerken dan kun je betere bedrijfsbeslissingen nemen.”

Doet een bedrijf dat, dan loopt het voorop. Grote bedrijven hebben het budget om over te stappen, constateert hij. Maar oplossingen als HANA zijn bepaald niet goedkoop. Aan de andere kant ziet hij wel kleinere bedrijven die starten met ERP die vooral kijken naar cloud-toepassingen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!