Loopbaan

Carriere
Discussieren

Veel discussie over stoomcursus programmeren

Veel vraagtekens bij bootcamps; maar ook kritiek op reguliere IT-studies.

© CC0 - Pixabay Rawpixel
9 november 2017

Veel vraagtekens bij bootcamps; maar ook kritiek op reguliere IT-studies.

Vorige week schreef ik een artikel over het nut van programmeerbootcamps als antwoord op het snel oplopend tekort van IT-professionals. In het artikel kwamen voor- en tegenstanders aan het woord, maar ook onder lezers van het artikel lopen de meningen sterk uiteen.

De een vindt het een prima initiatief en denkt dat professionals die een bootcamp volgden beter beslagen ten ijs komen dan pasafgestudeerden die vier jaar lang met hun neus in de boeken hebben gezeten. De ander gelooft niet dat een stoomcursus van 12 weken genoeg diepgang kan bieden om als junior softwareontwikkelaar aan de slag te gaan. “Het alfabet leren op de basisschool maakt je nog geen bestsellerauteur. Er zullen eerst heel veel kilometers gemaakt moeten worden om je een goede programmeur te kunnen noemen.”

Meediscussiëren? Lees eerst het artikel wat hieraan voorafging en laat je mening onder dit artikel achter of reageer op onze Facebook-pagina.

Kilometers maken

Iemand van de IT-afdeling van GGZ Oost-Brabant merkt op dat de 480 uur programmeeruren die worden gemaakt tijdens het traject van Code Institute (exclusief de ca 80 uur zelfstudie die van te voren moet worden gevolgd en de 40 uur loopbaanbegeleiding na afloop) niet afdoende is. “Het lijkt op eens cursus in 1 dag je rijbewijs, of in 1 dag je golfbrevet, maar ja, kun je dan in een Golf autorijden? .;-).”

Programmeren is een kwestie van ervaring opdoen en dus kilometers maken en opleidingsniveau voor dit vakgebied zegt volgens hem niets. “Er zijn veel mbo-ers die velen malen beter zijn dan universitair opgeleiden. Uit ervaring kan ik zeggen dat ik vaak zie dat ze minder beren op de weg zien en creatiever zijn, wat zorgt voor een sneller en beter resultaat.” Hij moet regelmatig tegen hogeropgeleide IT-professionals zeggen dat ze niet in de raket- of vliegtuigindustrie werken, waar IT’ers alles 10x vooraf moeten afdekken. “Ik zeg altijd dat ze de impact van hun handelen met GBV (gezond boerenverstand) moeten beredeneren.”
Hij benadrukt dat het niveau van opleidingen niets zegt over hoe goed iemand is in de praktijk. “De wijze waarop iemand denkt of beredeneert is bepalend of hij of zij goed is voor het soort werk.”

Academicus is nog geen programmeur

Een andere lezer die al jaren actief is in de IT noemt de bootcamps ‘geweldig’. “Toen ik in 1989 programmeur wilde worden moest ik me eerst door vier jaar wiskunde worstelen, dat nog eens extra aangedikt was met natuurkunde. Blijkbaar kon de wiskunde afdeling geen curriculum vullen. En wat leerde ik op de Wiskunde en Informatica afdeling? Turing Machines en Algol 68. No kidding! De technische hogeschool bereidde studenten niet voor op de arbeidsmarkt. Nee, ze wisten niets van de arbeidsmarkt en konden alleen maar universiteitsmedewerkers opleiden”, reageert hij.

Momenteel werkt hij in de VS en heeft hij collega's die vaak geen universitaire opleiding hebben - zelfs geen bachelor's degree. “En als je ziet wat het werk inhoudt, dan wekt dat geen verbazing. We onderzoeken hier niets. We schrijven geen lange rapporten. We bouwen en herbouwen. In korte tijd maken we een product en dat product is na een paar maanden meer dan 50% nieuw. Vandaag kunnen we iets omarmen dat we morgen weer inruilen voor iets beters. We moeten wel, want de wereld is in beweging. Ons werk is nooit af.”

Het verbaast hem niets dat de universitaire wereld dit niet kan volgen. “Ze hebben hun eigen bezigheden. Maar laten we dan eerlijk zijn en het waanidee afzweren dat academici software--ontwikkelaars kunnen opleiden.”

 

'Verkort programma voldoende basis'

Pieter Bos laat op Facebook weten dat waar hij werkt wordt samengewerkt met een universiteit die professionals omschoolt tot IT’ers in een anderhalf jaar lang programma. “Betaald, met selectie vooraf, inclusief begeleiding en parttime meedraaien met teams die software ontwikkelen. Dat blijkt genoeg basis om daarna al werkend meer te kunnen leren.”

Een belangrijk voordeel vindt hij dat je een diversere groep mensen krijgt . “Veel meer vrouwen bijvoorbeeld.” Maar dit programma is wat anders dan 12 weken, realiseert hij zich. “Daarmee kom je niet veel verder dan een beetje basis webdevelopment, en misschien met een bijzonder gemotiveerd iemand enige basis om zelf verder meer te leren. Ik zou niet graag verder werken aan software die door zo iemand ontwikkeld is.”

'12 weken is te kort'

Jean Michel Stoorvogel is het met hem eens. “Programmeren en productief zijn heeft te maken met datastructuren en informaticakennis. Oppervlakkig een programmeertaal leren zal weinig opleveren. Software engineering gaat over re-use. Kennis van bestaande oplossingen voorkomt heel veel narigheid!” Ook Dion Verhulst heeft er een hard hoofd in: “In 12 weken van leek naar jr softwareontwikkelaar kan nooit, tenminste als je een ontwikkelaar wil zijn die echt lekker kan mee komen.”

Volgens Shashi Mahesh is Leen Syntax leren te vergelijken met Chinese tekens (her)kennen. “Als ’t erop aankomt, worden er hele essays verwacht. Denk je dat een persoon die slechts het schrift kent een goed essay aflevert?” Ook Stephan Luik maakt een soortgelijke vergelijking: “Het alfabet leren op de basisschool maakt je nog geen bestsellerauteur.”

Meer AG Connect?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste IT-nieuws? Volg ons op Twitter, like ons op Facebook of abonneer je op onze nieuwsbrief.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
5
Reacties
Anoniem 10 november 2017 14:40

L.s.,

Om te kunnen programmeren heb jij een GBV nodig.
Toen ik een cursus ging volgen werd ik eerst getest of ik er geschikt voor was.

Anoniem 09 november 2017 21:36

Toen ik op het Gymnasium zat zei men dat de studie van Latijn een goede voorbereiding was voor het leren van Frans. Dat vond ik al meteen een dubieus argument om Latijn te studeren. Allereerst wilde ik helemaal geen Frans leren. En zelfs al had ik dat gewild, waarom dan de omweg via Latijn?

Als je wilt leren programmeren moet je leren programmeren. Een academische opleiding is slechts een omweg. Een lange en dure omweg. En ik zeg het als afgestudeerd ingenieur in de Wiskunde. Mijn zoon houd ook van bouwen. Als ik er ook maar iets aan kan doen gaat hij NIET Wiskunde studeren.

Het enige wat ik aan die ingenieurstitel heb overgehouden (naast een studieschuld en vele verloren jaren) is dat ik mijn vader trots gemaakt heb. Hoezee! Ik wist niet beter.

Nu zou ik mijn tijd gebruiken om aan open source projecten mee te werken, en zo te leren van anderen. En bijdragen aan het vervullen van werkelijk bestaande behoeften geeft me veel meer plezier dan het in staat zijn andermans kennis te bemachtigen.

Anoniem 09 november 2017 18:27

Als ik zeg "Je kunt iemand in een bootcamp leren programmeren" dan zeg ik niet "Je kunt ieder willekeurig persoon in een bootcamp leren programmeren." Een collega van mij heeft een bootcamp gedaan. Hij had al een bachelor's degree. En zijn karakter is een voorbeeld voor iedereen op de afdeling. Nu is hij een van de meest gewaarderde collega-programmeurs.

Anoniem 09 november 2017 13:24

Natuurlijk is iedereen geboren met een tweede of derde moedertaal. Wat is het probleem? Is iedereen in IT al vergeten hoe zij zich voelden dag 1 na school? Ik niet (en ben toch al 30 jaar actief in IT). Geef alles tijd en geef die mensen begeleiding, tijd om te leren én fouten te maken. O, mochten wij als IT'ers toch zo'n kwalitatief hoogstaand werk afleveren, dan zijn al die meldingen over patches, hacks, crashes "fake news"?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.