Innovatie & Strategie

Infrastructuur
vrachttrein

Vandaag eerste test ProRail met zelfrijdende trein

ProRail voert zijn eerste test uit met een zelfrijdende vrachttrein. Traject is de Betuweroute.

© ProRail
19 december 2018

ProRail voert zijn eerste test uit met een zelfrijdende vrachttrein. Traject is de Betuweroute.

Deze eerste ProRail-test met een zelfrijdende trein vindt woensdagochtend plaats op de Betuweroute tussen de Maasvlakte in Rotterdam en de Duitse grens. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en ProRail-baas Pier Eringa geven samen het startschot en rijden het eerste stuk mee met de trein.

De spoorbeheerder laat weten dat Nederland een testland moet zijn voor automatische treinen. Het conventionele spoor loopt volgens ProRail achter bij metrolijnen en shuttlesystemen op luchthavens. Die achterstand wil het spoorbedrijf graag inhalen. "Door geautomatiseerd te rijden kunnen in de toekomst meer treinen rijden op het bestaande spoornetwerk. De machinist blijft hierbij nog zeker belangrijk", benadrukt ProRail in de aankondigingstweet van de proef met de zelfrijdende locomotief.

"Machinisten en treinverkeersleiders worden nauw betrokken bij de testen. Want hoewel de trein in de toekomst automatisch kan rijden, betekent dat nog niet dat de trein zonder machinist rijdt. Tijdens de testen gaat het om Grade of Automation 2, waarbij er een machinist op de trein zit", wijdt ProRail uit in het persbericht over de test van vandaag.

De eerste proef met een geautomatiseerde personentrein vindt komend jaar plaats op het traject tussen Groningen en Zuidhorn met een trein van Arriva. Wanneer de proef precies plaatsvindt, is nog niet bekend.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
AG Connect wordt momenteel geüpdatet! Gedurende het updaten kunnen er geen wijzigingen worden gedaan in de database.
Reactie toevoegen
AG Connect wordt momenteel geüpdatet! Gedurende het updaten kunnen er geen wijzigingen worden gedaan in de database.