Loopbaan

Carriere
Universiteit van Amsterdam

Van slechtste naar beste: UvA verbetert Informatica-studie flink

Informatica-studie UvA voor het eerst in jaren goed beoordeeld in Keuzegids.

© Universiteit van Amsterdam
10 december 2019

Informatica-studie UvA voor het eerst in jaren goed beoordeeld in Keuzegids.

De opleiding Informatica aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) kreeg vorig jaar de laagste score van alle universitaire Informatica-opleidingen in Nederland. Het kwam als hekkensluiter in de Keuzegids Universiteiten 2019. Maar de school heeft hard aan verbetering gewerkt. Dit jaar staat de studie zelfs op een gedeelde tweede plek van beste Informatica-opleidingen. Wat is er veranderd?

De Informatica-opleiding van de UvA kreeg de afgelopen jaren flink wat kritiek van studenten en experts in de Keuzegids. Zowel vorig jaar als in 2017 en 2016 kreeg de opleiding een score van 52 op een schaal van 100. De studie in de hoofdstad stond steevast in de lijst met slechtste universitaire Informatica-opleidingen. 

Maar achter de schermen is hard aan verbetering gewerkt, blijkt uit een gesprek met Inghe Bethke, die sinds september opleidingsdirecteur is van Informatica bij de UvA. Dit jaar wierp dat zijn vruchten af: de opleiding staat nu met een score van 64 op een gedeelde tweede plaats in de lijst met beste Informatica-studies. “We zijn aangenaam verrast”, vertelt Bethke aan AG Connect.

Thuis in een tutorgroep

De afgelopen jaren heeft de opleiding op twee onderwerpen ingezet, namelijk kleinschaligheid en academische vorming. “Onder de noemer kleinschaligheid hebben we tutorgroepen opgezet, waar aankomende studenten in worden ingedeeld. De groepen worden begeleid door een tutor – een student uit het derde jaar.”

De studenten blijven twee jaar in de tutorgroepen zitten, waarbij onder meer gekeken wordt hoe het met de voortgang gaat en of ze tegen problemen aanlopen. “Zijn er problemen, dan kunnen we hulp aanbieden, bijvoorbeeld in de hulp van bijscholing en hulp bij plannen.”

Daarnaast krijgen studenten via zo’n tutorgroep houvast. “Er lopen zo’n duizend mensen op de campus rond”, vertelt Bethke. “Een aankomende student kan makkelijk verdwalen en het kan lastig zijn om je er thuis te voelen.” Een tutor kent de weg en heeft bovendien de uitdagingen die bij het beginnen met studeren komen kijken – zoals leren plannen en voor het eerst op jezelf wonen - al het hoofd geboden. Die 'ervaringsdeskundige' kan een nieuwe student dus helpen en een eigen plek geven. “Zo creëer je toch een soort thuisgevoel.”

De uitval na het eerste jaar is dan ook niet hoog. “We hebben een uitval van ongeveer 30 procent in het eerste jaar, maar dat is gemiddeld”, aldus Bethke. “Daar horen ook studenten bij die nooit komen opdagen, bijvoorbeeld omdat ze zich voor meerdere studies hadden ingeschreven en toch een andere keuze hebben gemaakt.”

Praktijkgericht met academische vorming

Het tweede aandachtspunt binnen de opleiding Informatica aan de UvA is academische vorming, dat door alle drie de leerjaren wordt heengetrokken. “Die academische vorming komt uit bij het afstudeerproject, dat op twee manieren wordt aangeboden”, legt Bethke uit.

“Studenten kunnen het project doen bij de onderzoeksgroepen van ons instituut, waarbij de student echt kan bijdragen aan een onderzoeksproject. De andere optie is een externe stage, die begeleid wordt door een docent. Daar kan de student bijdragen aan een extern bedrijf en praktijkervaring opdoen.”

Dit aandachtsgebied lijkt ook door de Keuzegids opgepikt te zijn. “Als ik naar de ranglijst van de Keuzegids kijk, zie ik dat studenten positief zijn over praktijkgerichtheid. Dat komt denk ik daar vandaan.” Maar ook op andere punten komt praktijkgerichtheid terug. “Je kunt ook in de vrije keuzeruimte een externe stage doen bij een bedrijf.”

Nog verbeterpunten

Bethke schrijft de positieve beoordeling dan ook deels toe aan de onderwerpen waar de Keuzegids op beoordeeld. “Er wordt in de Keuzegids gekeken naar dingen die wij ook belangrijk vinden en waar we actief mee bezig zijn.”

Dat betekent echter niet dat er geen aandachtspunten overblijven voor de opleiding, benadrukt Bethke. “We hebben bijvoorbeeld de laagste instroom van meisjes van de Informatica-opleidingen. Op genderdiversiteit scoren we dus een stuk slechter dan andere opleidingen. Op dit moment is nog geen 10 procent van de Informatica-studenten vrouw.”

“Het probleem is dat vrouwen hun weg niet naar ICT-studies vinden; ze denken dat het niet voor hen is weggelegd. Dat komt doordat Informatica een imago heeft dat meisjes niet echt aanspreekt”, denkt Bethke.

Werken aan imago

Dat imago moet dan ook gaan veranderen, waar ze op de UvA actief mee aan de slag gaan. Zo wordt er voorlichting gegeven op scholen en zijn er opties als proefstuderen. Daarnaast zijn er nog best wat vrouwen aanwezig bij de Informatica-opleiding, zoals bij de staff. “En ik ben de eerste vrouwelijke opleidingsdirecteur”, stipt de recent aangetreden topvrouw aan.

Verder wil Bethke vooral verder met de ingeslagen weg. “Ik blijf dus aandacht besteden aan de kleinschaligheid in de eerste jaren en de academische vorming. En je moet blijven zoeken naar de juiste balans tussen kwaliteit, leefbaarheid en professionaliteit, maar dat geldt denk ik voor iedere opleiding.”

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.