Uw koffer? De robot checkt die wel even in

6 augustus 2010

Zijn bedrijf ontwikkelde een systeem, dat momenteel wordt beproefd op de luchthaven Schiphol. De reiziger kan hiermee zelf de bagage afgeven, door de koffers in een compartiment te plaatsen waarin allerlei metingen worden verricht. Sneekes: “Zo wordt de koffer gewogen en bepaalt het systeem zowel de afmetingen als de vorm. Ook het zwaartepunt wordt bepaald en aan de hand van die uitkomsten wordt bepaald wat de beste oriëntatie is om een koffer te vervoeren. We willen natuurlijk niet dat de koffer in een instabiele positie wordt doorgegeven; dat kan verderop in het afhandelingssysteem voor problemen zorgen. Doordat de colli worden gewogen, kan meteen worden vastgesteld of er sprake is van overgewicht. In dat geval, of bij overschrijding van het aantal koffers, moet de reiziger bijbetalen. Ook dat kan door het systeem worden afgehandeld.”

Het controlemechanisme voor de koffers is zeer gevoelig, zodat afwijkende situaties meteen kunnen worden gedetecteerd. “Stel je voor dat het hondje van de reiziger het bagagecompartiment in loopt. Zo’n beestje mag natuurlijk nooit door het systeem heen komen. Als het systeem beweging constateert, wordt de procedure niet gestart”, aldus Sneekes.

Koffers die traditioneel worden ingecheckt, krijgen door een baliemedewerker een bagagelabel omgehangen. Het goed aanbrengen van het label is een hele kunst. De medewerkster achter de balie scheurt eerst het ontvangstbewijs af, haalt dan een aantal strips weg – zodat de lijmlaag bloot komt te liggen – en plakt daarna het label rond het handvat van de koffer vast. “Dat is een bewerking waar de gemiddelde reiziger veel moeite mee heeft. Vandaar dat we de procedure aanmerkelijk hebben versimpeld. Nadat de reiziger zich met zijn boardingpass heeft aangemeld en zijn koffer heeft geplaatst komt een vereenvoudigd label uit de sleuf, compleet met alle benodigde barcodes. Het label is zelfplakkend, de reiziger hoeft het alleen maar om het handvat te vouwen en vast te drukken”, zegt Sneekes. Het afgiftebewijs voor de passagier wordt aan het einde van het proces afgedrukt. Het label kan bovendien worden voorzien van een ingebouwde RFID-chip.

Het systeem is voorzien van een rolluik, dat daalt op het moment dat een koffer is geplaatst en het label is bevestigd. Het luik vormt de scheiding tussen de publieke en non-publieke ruimte en voorkomt dat er eventueel met de bagage gemanipuleerd kan worden. In de bagageruimte van de robot zitten barcodescanners die het aangebrachte label detecteren en de gegevens vergelijken met de verder data van de passagier en zijn vlucht. Klopt alles, dan wordt de koffer doorgesluisd, zo niet dan gaat het rolluik weer open en kan de fout worden hersteld. Sneekes: “Het label van een vorige vlucht kan nog aan een koffer zijn blijvenzitten, zodat een verkeerde barcode wordt gelezen.”

Meestal zal de reiziger zelf een probleem kunnen oplossen, maar als dat niet het geval is kan de floormanager assisteren. Die functionaris kan een PDA hebben, waar het systeem foutmeldingen heen stuurt. Bij kleine installaties wordt zo’n PDA soms achterwege gelaten omdat de manager voldoende overzicht heeft.

Alle gegevens betreffende het incheckproces worden bijgehouden in een database. Hiervoor is de keus gevallen op Caché van Intersystems, in combinatie met het realtime BI-systeem DeepSee. Met die laatste component kunnen de benodigde gegevens zeer snel uit de database te voorschijn worden gehaald. Via Deepsee kan ook iedere gebruiker een eigen beeld van de data krijgen. Zo is er een dashboard dat is toegespitst op luchtvaartmaatschappijen, een ander voor de luchthaven en weer een ander voor de beveiligers. “Iedere groep gebruikers heeft verschillende gegevens in een bepaald formaat nodig om snel te kunnen werken”, zegt Sneekes.

Bijzondere aandacht is gegeven naar het uiterlijke ontwerp van het BagDrop systeem. Sneekes: “Bij de eerste proeven hebben we gemerkt dat reizigers niet zoveel ophebben met systemen met een ‘technische’ uitstraling. Een aaibaar model zoals het onze, zonder rechte hoeken bevalt in de praktijk veel beter. “

De incheckrobot staat op proef op Schiphol en heeft daar inmiddels zo’n 150.000 colli ingenomen. De ervaringen zijn positief, zowel bij de gebruikers als bij de exploitant.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!