Upgrade naar Windows 7 voor consument lastig

3 juli 2009

Dit betekent dat alle gebruikersinstellingen verloren gaan en alle applicaties opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Het upgrade-probleem is een gevolg van het feit dat Microsoft heeft besloten Windows 7 in Europa zonder de browser Internet Explorer( IE) te leveren. Die beslissing volgt op kritiek van de Europese Commissie op de koppelverkoop van Windows en IE. Om de introductie van Windows 7 in Europa niet in gevaar te brengen, koos Microsoft voor ontkoppeling.

De Europese Commissie had overigens liever gezien dat klanten bij het installeren van Windows 7 de gewenste browser konden selecteren. Microsoft is van plan de pijn te verzachten door via de detailhandel gratis een ‘Internet Pack’ beschikbaar te stellen aan degenen die Windows 7 kopen.

Vooral kleinzakelijke gebruikers en consumenten, die Windows doorgaans in de detailhandel aanschaffen, krijgen te maken met meer rompslomp bij de migratie naar Windows 7. Grotere bedrijven maken vaak gebruik van een ‘image’ dat het besturingssysteem en alle toepassingen bevat. Daarbij wordt de bestaande inhoud van de harde schijf toch al volledig vervangen.

In tegenstelling tot eerdere berichten is het niet zo dat Windows 7 voor het installeren de harde schijf opnieuw formatteert, tenzij de gebruiker dat nadrukkelijk wenst. Een eventuele oudere versie van het besturingssysteem wordt samen met applicaties en instellingen in de map ‘windows.old’ geplaatst. Dit maakt het mogelijk eventueel terug te keren naar het oude besturingssysteem.

Uit de door Microsoft gepubliceerde prijslijst blijkt dat Europese gebruikers met Windows 7 aanzienlijk duurder uit zijn dan Amerikaanse. Bijvoorbeeld Windows 7 Professional kost in Europa 285 euro (circa 400 dollar, tegen de huidige wisselkoers) en in de Verenigde Staten 200 dollar. De Ultimate-versie gaat in de VS straks voor 220 dollar over de toonbank en in de Europese Unie voor 299 euro, omgerekend 420 dollar.

Woordvoerders van Microsoft Nederland wijzen erop dat het prijsverschil tussen Europa en de VS ook al bestond bij Windows Vista. Bas Paumen, verantwoordelijk voor Windows-producten: “Het ligt onder andere aan wisselkoersverschillen. Dit is een omrekening die op dit moment gemaakt is. Maar ik geef toe dat het een groot verschil is.”

Zijn collega Olivier van Noort ziet de verklaring in de hogere kosten die de tussenhandel in Europa in rekening brengt voordat een softwarepakket uiteindelijk in de winkel ligt.

Enigszins verwarrend is dat Microsoft in Europa, net als elders in de wereld, zowel volledige versies van Windows 7 als goedkopere opwaardeerversies in de prijslijst heeft staan. In de praktijk zijn in Europa alleen ‘full versions’ te koop, tegen de prijs van een upgrade. Deze pakketten kunnen zowel op een pc met oudere Windows-versie als op een kale pc worden geïnstalleerd.

Volgens Paumen is het leveren van de echte upgradeversie in Europa technisch niet mogelijk doordat Internet Explorer hier ontbreekt. Waarom dan toch twee prijzen? Paumen: “Het zou kunnen dat we in de toekomst toch komen met een upgradeversie die een opwaardeerproces doorloopt, dus zonder ‘clean install’. Dat heeft natuurlijk onze voorkeur. Maar het hangt ervan af of we dat technisch voor elkaar krijgen.”

Vergeleken met de gestaag gedaalde prijzen van hardware – een eenvoudige desktop-pc is al voor 300 euro te koop - blijft de prijs van Windows nogal fors. Van Noort relativeert: “Dit zijn de prijzen van de doosjes die in de winkel komen te staan. Dat is maar een marginaal deel van de markt. In de meeste gevallen krijgen mensen Windows in combinatie met nieuwe hardware. En voor bedrijven is het in de meeste gevallen vanaf vijf pc’s veel voordeliger om een volumelicentiecontract af te sluiten.”

Volgens Gartner-analiste Annette Jump is het upgrade-fenomeen hoe dan ook van beperkte betekenis, zeker voor de consument. “In het algemeen willen alleen high-tech enthousiastelingen opwaarderen. Het gaat om minder dan 5 procent van de consumenten.” Alle andere gebruikers krijgen vanzelf een volgende versie van Windows als ze aan een nieuwe pc toe zijn.

Een kortingactie waarbij Microsoft in de voorverkoop Windows 7 tijdelijk circa 50 procent goedkoper aanbiedt, gaat aan Nederland voorbij. De regeling geldt alleen in de VS, Canada, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Paumen: “Wij vinden het ook jammer dat we dit hier niet kunnen aanbieden. De logistieke consequenties voor een relatief kleine markt als Nederland waren net te groot en ook qua timing was het moeilijker te realiseren.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!