Overslaan en naar de inhoud gaan

Update-mores slimme apparaten moet beter, stelt ministerie

Een nieuwe voorlichtingscampagne moet consumenten er toe aanzetten alerter te zijn met updaten van het groeiend aantal 'slimme' apparaten in huis.
Auri
© Ling Technology
Ling Technology

'Doe je updates", is de dwingende titel van de voorlichtingscampagne die komende maand van start gaat. In opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft marktonderzoeker Panelwizard 1200 mensen tussen 16 en 65 gevraagd naar hun update-mores. Het resultaat is bedroevend. Meer dan de helft van de ondervraagden vertoont uitstelgedrag of laat het updaten helemaal achterwege, meldt het AD vanochtend.

Het is ook nog eens bewuste laksheid, want 80 procent weet heel goed dat slimme tv's, speakers, beveiligingscamera's, thermostaten, maar ook babyfoons en dergelijke gehackt kunnen worden. En het aantal slimme apparaten neemt steeds verder toe. Verlichting, wasmachines en smartwatches hebben in toenemende mate een verbinding met internet. De data die deze apparaten versturen, zijn aantrekkelijk voor criminelen om makkelijker de gebruikers te profileren om vervolgens gericht op zoek te gaan naar financiële data. Een ander veelvoorkomend misbruik van 'slimme apparatuur' is het koppelen daarvan in een botnet om ergens anders DDoS-aanvallen mee op te zetten.

Wetgeving ondermijnd

De 'Doe je updates'-campagne moet verandering brengen in de houding van mensen tegenover de updateverplichting. Het is een voorwaarde wil de actie van overheid richting producenten van dergelijke apparatuur zin hebben. Met een wetsvoorstel voor een updateplicht wil staatssecretaris Mona Keijzer er voor zorgen dat ontdekte zwakheden in de apparatuur snel gepatcht worden. Maar dan moeten de gebruikers van die apparatuur de patches wel aanbrengen anders heeft zo'n wet weinig zin.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in