Development

Apps
Quli beeldbellen

Uitdaging voor creatieve app-bouwers

Quli stimuleert programmeurs apps te bouwen die de zelfredzaamheid van zieken verhogen.

© Quli
17 november 2014

De zorg is duur. Om kosten te besparen moeten burgers zelfredzaam worden. We weten het allemaal. Toch valt het niet mee om die zelfredzaamheid handen en voeten te geven. Quli (Quality of life) doet een poging. Quli is een door ICT-bedrijf Ordina ontwikkeld platform voor zorgconsumenten en hun netwerk van mantelzorgers, professionals, coaches, familieleden en collega’s. De drie pijlers zijn zelfredzaamheid, preventie en regie over je eigen gezondheid.

Deze pijlers zijn concreet gemaakt met een socialmediaplatform, een persoonlijk gezondheidsdossier (PGD) en een appwinkel met zorginhoudelijke apps. De apps beschrijven bijvoorbeeld wie de cliënt is en wat hij of zij voelt en vindt. Ook zijn er apps voor persoonlijke coaching rond zaken als medicatie, ochtendroutine en openbaar vervoer. Verder is er een coachgenerator waarmee coaches kunnen worden ontwikkeld.

Bovenal is Quli een speeltuin vol mogelijkheden voor creatieve bouwers van apps en slimme software. Dankzij de open technologie en software development kit kunnen zij nieuwe zorg-apps ontwikkelen en toevoegen. Programmeurs (en managers) van Unit4, myCoachconnect, YourSoft Bedrijfssoftware en ChildPoint roken al aan dit kakelverse project. Zij vertellen over hun bevindingen.

 

Beeldbellen

Frans Maas van myCoachconnect (zorgconcepten op afstand) vertelt: “Quli had dringend behoefte aan een beeldbellencomponent. Hun eigen pogingen waren niet gelukt en wat wij bouwen was precies wat ze nodig hadden. Ze vroegen duidelijk om een uitbreiding in de kern van Quli, dus niet zomaar een nieuwe app in het ecosysteem. Hun eisen waren helder ten aanzien van eigendom en beheer van gegevens van gebruikers, hun netwerk en de sessies die zij aangaan. Op basis hiervan hebben we een API gedefinieerd. Tevens werd de grafische vormgeving belegd bij Quli. Input voor ons was een Photoshop-bestand.”

De beeldbellen-app van myCoachconnect biedt video, audio en chat. Maas: “Afhankelijk van het soort gesprek kan de cliënt kiezen voor een van de drie kanalen, afzonderlijk of in combinatie. We zien duidelijke voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Skype. In de browser heb je controle over de relatie tussen beeldbel- en Quli-vensters. Niet alleen voor cliënten, ook voor zorginstellingen is beeldbellen een uitkomst. Zorginstellingen kunnen veel meer cliënten aan. Beeldbellen is laagdrempeliger dan een fysiek consult, bespaart reistijd en kan frequent en ad hoc worden ingezet.”

Rond de beeldbellencomponent kunnen nog allerlei andere functionaliteiten worden ingebouwd, zoals samen internetten, logboeken bijhouden en documenten delen. Zover ging Maas niet, zijn opdracht voor Quli bleef beperkt tot beeldbellen.

Door de aard van de opdracht had hij betrekkelijk weinig kennis nodig van het Quli-platform zelf. Hij kreeg een testsysteem aangereikt waarin hij producten kon testen met IT-professionals van Ordina in Nederland en met een bouwteam in Roemenië. Maas: “De verstandhouding was goed en er was genoeg ruimte om samen tot een werkbare architectuur te komen.”

 

Extra zorgtaken gemeentes

Al beeldbellend, chattend en surfend is het voor zorgconsumenten natuurlijk handig als ze de juiste medische gegevens beschikbaar hebben. Dat is een verhaal apart. Interfaces moeten naadloos aansluiten op Quli en data moeten opgeslagen kunnen worden in het persoonlijk gezondheidsdossier (PGD). Vanuit het PGD kunnen cliënten vervolgens hun eigen informatie inladen vanuit bijvoorbeeld het Electronisch Cliënten Dossier (ECD). Daartoe voert Leon Wijnen van Quli momenteel onderhandelingen met vier ECD-leveranciers. De systemen van Unit4 en YourSoft Bedrijfssoftware zijn inmiddels gekoppeld.

Louis Meijer van YourSoft Bedrijfssoftware: “Wij leveren software aan zorginstellingen en Ordina is een van onze strategische partners. Zij wilden bij zorginstellingen binnenkomen met een concreet product en kwamen bij ons met de vraag of we het ECD veilig beschikbaar konden stellen in Quli. Nou, daar zijn we goed in. De beveiliging hebben we gerealiseerd door het burgerservicenummer (BSN) te gebruiken als ingang om zeker te weten met wie we te maken hebben. De gebruiker in Quli? Die hoeft alleen het ECD-icoontje aan te klikken.”

YourSoft Bedrijfssoftware heeft inmiddels contact met zo’n 15 zorginstellingen die de waarde inzien van apps en social media voor zelfredzame(re) burgers. Dat is een mooi begin maar ook niet meer dan dat. Meijer is momenteel in gesprek met de gemeente Vlissingen (inclusief Middelburg en Veere), die een pilot gaat starten om erachter te komen of Quli geschikt is om vanaf 2015 de nieuwe gemeentelijke zorgtaken te coördineren. Meijer: “Vanaf 1 januari 2015 worden gemeentes verantwoordelijk voor jeugdzorg, AWBZ en Participatiewet (die in de plaats komt van de WWB, WSW en Wajong). Die veranderingen gaan leiden tot veel extra vragen van burgers. Vlissingen wil één loket voor het sociale domein. Onze software zorgt dat de zorgvraag bij de juiste afdeling of instantie terechtkomt. Zo kunnen gemeentes in dialoog blijven met burgers en cliënten en toch kostenbesparend werken.”

 

Fallback ingebouwd

Terug naar Frans Maas en zijn beeldbellen-component. Maas moest alle Quli-accounts en -contactlijsten integreren. Daarnaast moest hij de user interface integreren als een pop-upvenster dat beeldbellen mogelijk maakt terwijl andere functies actief zijn. Er diende verder een zelfstandige en compatibele app aangeboden te worden op Android-tablets en iPads zonder integratie met de browser. Tot slot werd Maas gevraagd of sessies ondersteund konden worden met maximaal zes personen in het scherm.

Een serieuze klus. “Hobbels? Die zijn we zeker tegengekomen”, aldus Maas. “We maken gebruik van Adobe Flash-technologie, met support voor alle gewenste platforms vanuit een gemeenschappelijk programma. Daarmee hebben we op een uniforme manier toegang tot de user interface, camera en microfoon op de verschillende apparaten en de centrale media server. We hebben voor de diverse webbrowsers, Android- en Apple-tablets een enkele set programmatuur. Een slimme generator (onderdeel van het Adobe-framework) zorgt voor de aanmaak van pakketten voor upload naar de appwinkels van Google en Apple.”

So far so good. Het ‘robuust maken’ van de applicatie bij wisselende netwerkomstandigheden vroeg veel aandacht. Maas: “De technologie ondersteunt peer-to-peer communicatie maar heeft daarvoor poorten nodig die soms niet open staan in de firewall van deelnemers. Enerzijds communiceren wij helder welke poorten wij nodig hebben, ons realiserend dat dit soms strijdig is met heersend beleid. Anderzijds hebben wij een fallback ingebouwd om toch een verbinding te kunnen opzetten via onze centrale server als de peer-to-peer verbinding niet lukt. In de praktijk heb je natuurlijk te maken met imperfecte netwerken en imperfecte gebruikers. Het was nogal een klus om te zorgen dat gebruikers gemakkelijk een verbroken sessie weer kunnen herstellen.”

 

ChildPoint

Een belangrijke app in Quli is ChildPoint. Deze app werd door Achmea voorgedragen vanwege de maatschappelijke waarde en besparingsmogelijkheden. In ChildPoint is twintig jaar praktijkervaring van jeugd­psychiater Michiel Noordzij gecomprimeerd en vertaald naar software. ChildPoint brengt problemen van kinderen in beeld met functioneringsprofielen. Daar kunnen artsen, scholen, hulpverleners en ouders gebruik van maken. Binnen 20 minuten hebben ze alle belangrijke gedragsaspecten gezien en weten ze precies welke hulp het kind nodig heeft.

Programmeur Joris Dobbe van ICT-bedrijf Syca bouwde de ChildPoint-app. Dobbe: “We hebben een aantal sessies gehad om te begrijpen wat er moest komen: een basisapplicatie waarmee je kunt inloggen, profielen afnemen en profielen rapporteren. We gebruiken PHP en de MySQL-database. De app zelf hebben we gebouwd in Forlog, ons eigen framework waarmee we conform de security-eisen snel en modulair kunnen programmeren. Waarom modulair? Omdat er in ChildPoint een vragenlijst van 4.000 vragen zit, waar professionals dus in 20 minuten doorheen moeten kunnen. Om dat mogelijk te maken hebben we gekozen voor een hiërarchische boomstructuur. Zo kunnen gebruikers eenvoudig hoofdstukken overslaan die niet relevant zijn. Als ze meer willen weten over bepaald gedrag van een kind, klapt er een luikje in het programma open en volgen specifieke vragen.”

De ChildPoint-app wordt momenteel getest op twaalf scholen en gaat in oktober live. Simon van den Brekel van ChildPoint: “De app speelt in op de maatschappelijke behoefte aan vraaggestuurde zorg en efficiënter inkopen van zorg. Scholen en instituties moeten snel en makkelijk inzicht krijgen in de problematiek van een kind. En Jeugdzorg moet er makkelijk mee kunnen screenen, zodat daar de juiste kinderen binnen komen. Zo’n app bespaart de maatschappij geld, dat durf ik wel te stellen.”

 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!