Beheer

Security
Boeing 737 MAX

Tweede zwarte doos Lion Air moet licht werpen op sensorfout Boeing

De tweede zwarte doos van de neergestorte Lion Air-vlucht 610 is uit de oceaan gevist.

© Boeing
14 januari 2019

De tweede zwarte doos van de neergestorte Lion Air-vlucht 610 is uit de oceaan gevist.

De Indonesische autoriteiten hebben tweeënhalve maand na de crash van een toestel van Lion Air de tweede zwarte doos gevonden. Informatie daaruit kan helderheid verschaffen over sensorfouten in de vrijwel nieuwe Boeing 737 MAX 8 die in oktober kort na vertrek uit Jakarta is neergestort in de Javazee. Alle 189 mensen in het toestel kwamen om het leven.

Zoekteams vonden enkele dagen na de crash een van de twee zwarte dozen van het toestel. Het ging om de flightdatarecorder met de vluchtgegevens. De cockpitvoicerecorder (CVR), die geluiden registreert in de cockpit, was lange tijd spoorloos, maar is nu ook gevonden. Volgens een woordvoerder van de marine is het apparaat nog intact ondanks een aantal krassen en butsen.

Zoektocht naar toedracht

"We kunnen bevestigen dat de CVR om 09.10 uur deze ochtend in de wateren van Tanjung Karawang is gevonden door duikers van de marine", aldus de woordvoerder. De marine was met de Indonesische commissie die gaat over transportveiligheid (KNKT) een zoektocht gestart, nadat een eigen zoekactie van Lion Air niets opleverde.

Over de toedracht van het ongeluk bestaat nog altijd veel onduidelijkheid. Onderzoekers hopen dat de cockpitvoicerecorder meer opheldering kan geven over wat er precies is misgegaan. 'Hoofdverdachte' is een sensorsysteem aan boord van het bewuste model Boeing-vliegtuig dat automatisch compenseert voor te scherpe stijging, door dan bij te sturen naar beneden. In het geval van Lion Air-vlucht 610 zou het toestel echter niet te stijl zijn opgestegen, maar door het corrigerende dus omlaag zijn gestuurd.

24 keer bijsturen in 11 minuten

Hierdoor zouden de piloten al direct na de start problemen hebben gekregen met hun toestel. Door de foute sensorinformatie - dan wel verkeerde interpretatie van die data - dook de neus van het toestel telkens naar beneden. Meer dan 24 keer wisten de piloten het toestel handmatig weer recht te krijgen, blijkt uit het voorlopige onderzoeksrapport van de Indonesische commissie die gaat over transportveiligheid (KNKT).

Na elf minuten verloren de piloten definitief de controle over de Boeing 737 Max waarna het vliegtuig in zee stortte. De KNKT heeft in dat voorlopige onderzoeksrapport ook gesteld dat het neergestorte toestel tijdens een vlucht de dag ervoor al "niet luchtwaardig" was. Bij de vlucht op de dag ervoor waren er namelijk gelijksoortige problemen aan deze Boeing 737 MAX geconstateerd, zo stellen de onderzoekers.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
1
Reacties
Bop 16 januari 2019 11:53

"Stijl" moet zijn: steil.
En een veel voorkomend onbegrip is dat het niet gaat om 'steil opstijgen' maar een te grote INVALSHOEK van de vleugels en dus het vliegtuig. Dat probeerde het systeem te corrigeren om OVERTREK te voorkomen, veroorzaakt door een foute sensor.
Deze piloten wisten waarschijnlijk niet van deze functionaliteit en wisten niet hoe het uit te schakelen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.