Beheer

Infrastructuur
robot

Toshiba ziet kansen voor humanoide robot

© Pixabay CC0 Public Domain
10 maart 2016
Vooral de nog wat mechanisch overkomende beweging en spraak doen vermoeden dat er iets aan de hand is met de dame achter de balie van Toshiba's stand op de Berlijnse reis- en vakantiebeurs ITB 2016.

En dat klopt; Chihira Kanae is een 'droid' oftewel een menselijk ogen de robot. Ze is niet de eerste droid die Toshiba uitprobeert. Eerder al presenteerde het Japanse bedrijf Chihira Aico (Ceatec tech show, 2014) en  Chihira Junko (2015). Die laatste is nu ook werkelijk aan het werk, aan de informatiebalie van een grootwinkelbedrijf in Tokyo, naar verluidt. Maar Chihira Kanae is volgens Toshiba wel weer een stukje menselijker dan haar oudere zusjes. Ze vertoont een natuurlijker motoriek en spreekt 4 talen, wat haar met name geschikt zou maken voor de reis- en vakantie-industrie, zo redeneert het bedrijf.

Psychopaat

Volgens R&D-chef Hitoshi Tokuda gaat Toshiba er van uit dat een sterk menselijk voorkomen van een  robot drempelverlagend werkt in het contact met klanten. Maar die aanname is discutabel. BBC haalt in een bericht over de robot Prof Noel Sharkey van de University van Sheffield aan, die stelt dat juist de gelijkenis mensen veelal een onbehaaglijk gevoel bezorgt. "Als robot is het zeer geslaagd, maar het komt nog steeds enigszins over als een mogelijk gevaarlijke psychopaat", formuleert hij, het persoonlijk voornaamwoord zij vermijdend. Toshiba's concurrent Softbank lijkt die valkuil bewust te willen omzeilen met robots die er juist aandoenlijk onmenselijk uit zien, zoals Pepper en Nao. Die laatse wordt sinds kort door het Hilton McLean hotel in Virginia beproefd in de rol van concierge, met AI-ruggesteun van IBM's Watson.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.