Innovatie & Strategie

Infrastructuur
XS4ALL

Toekomst XS4ALL vanavond besproken

Openbare bespreking met experts en sympathisanten over de toekomst voor oer-ISP XS4ALL.

© XS4ALL
28 januari 2019

Openbare bespreking met experts en sympathisanten over de toekomst voor oer-ISP XS4ALL.

Het plan van KPN om internetprovider XS4ALL qua merknaam én als aparte entiteit te schrappen, wordt vanavond besproken op een openbare bijeenkomst in de Waag te Amsterdam. Op de uitverkochte locatie zijn onder meer Michiel Buitelaar (CEO CX Company, voormalig directeur consumenten bij KPN), Brenno de Winter (publicist, beveiligingsexpert) en Susanne van Nierop (hoofdredacteur Adformatie) te gast. KPN zelf is ook uitgenodigd, maar heeft bedankt voor de eer.

Het actiecomité 'XS4ALL moet blijven' spreekt van overweldigende belangstelling voor de bijeenkomst in de Waag vanavond. De intentie is om de bespreking over XS4ALL via een livestream op internet toegankelijk te maken voor meer mensen. Daarvoor moest afgelopen vrijdag nog wel wat werk worden verzet. "Waarschijnlijk lukt het streamen wel", liet Kirsten Verdel van het actiecomité weten aan AG Connect.

Vrijwilligers versus business

"Je moet begrijpen dat we met alleen maar vrijwilligers werken." Die mensen hebben allemaal "drukke banen naast hun 24/7 inzet voor ‘XS4ALL moet blijven’. Dat maakt het er niet makkelijker op". Hetzelfde lijkt te gelden voor het contact met KPN. Het actiecomité heeft via een online-petitie al meer dan 45.000 handtekeningen ingezameld, maar na het eerste gesprek met XS4ALL-eigenaar KPN is er geen zicht op een behoud van de eigengereide internetprovider.

KPN is ook uitgenodigd voor de bijeenkomst in de Waag, maar het bedrijf heeft deze uitnodiging afgeslagen. "Uiteraard staan we altijd open voor dialoog. We hebben de uitnodiging ontvangen en hiervoor bedankt gezien het feit dat we afgelopen week met elkaar hebben gesproken", antwoordt een woordvoerster van het bedrijf op vragen van AG Connect.

Aan het gesprek met het actiecomité dat afgelopen week werd gevoerd, hebben twee leden van de Executive Committee van KPN deelgenomen, laat het concern weten. Één daarvan was Jean-Pascal Van Overbeke, die Chief Consumentenmarkt is bij het telecombedrijf.

Slecht/goed gesprek

Over die initiële ontmoeting met het actiecomité ter behoud van XS4ALL stelt KPN dat het "een goed gesprek" heeft gehad. Dit in tegenstelling tot de ervaring van het comité, dat vrijdag in een persbericht stelde: 'KPN houdt vast aan ramkoers met klanten XS4ALL'. Het bekritiseerde telecombedrijf ziet dit anders. Er zijn "standpunten uitgewisseld" en er is "geluisterd naar de zorgen die er zijn bij de initiatiefnemers van de petitie".

Verder benadrukt de woordvoerster van KPN dat er begrip is voor "de emoties die er zijn bij het op termijn uitfaseren van het merk XS4All gezien de historie van het merk. Om de zorgen weg te nemen, hebben we in het gesprek nog eens benadrukt dat er voor klanten van XS4ALL niks verandert. Ze behouden de producten en service die ze nu hebben, het modem en toegang tot de expertise en service van de helpdesk zoals ze die nu ook ervaren. Echter, het besluit om met het KPN-merk alle klantsegmenten te bedienen staat dan ook vast."

Belofte 'bloedtransfusie'

Het actiecomité is sceptisch over de belofte ‘geen verandering voor klanten’. Die is niet haalbaar, aldus de XS4ALL-voorstanders. Dit harde oordeel is gebaseerd op enkele factoren, antwoordt Verdel. "KPN denkt dat het (technische) personeel van XS4ALL gewoon overstapt naar KPN Premium, en dat de systemen makkelijk te migreren zijn. Het technisch personeel meldt ons juist absoluut niet naar KPN te willen. Ze worden nu al benaderd door veel headhunters en vertrekken gewoon naar een andere (type) organisatie mocht XS4ALL echt verdwijnen."

"KPN probeert al twintig jaar de systemen van XS4ALL af te bouwen cq om te bouwen/migreren, maar dat is ze niet gelukt. Waarom zou dat nu ineens wel lukken? Ook is er helemaal nog geen plan daarvoor." Ondertussen is al wel bekend dat per 1 mei het KPN-merk Telfort eruit gaat. Dit heeft het bedrijf afgelopen week laten weten aan Telecompaper. AG Connect heeft aan KPN vragen gesteld over het tijdspad voor XS4ALL, maar daar gaat het bedrijf niet op in. "We hebben aan onze reactie verder niets toe te voegen."

Klantenfocus

Ondertussen stipt het actiecomité 'XS4ALL moet blijven' aan dat de tussenstand van zo'n 45.000 handtekeningen overeen komt met ongeveer 20 procent van het klantenbestand van KPN's dochter-ISP. "Veel van deze klanten hebben expliciet aangegeven onder geen enkele voorwaarde naar KPN te willen. Vertrek van deze groep klanten zou een verlies van tientallen miljoenen per jaar opleveren", stelt het actiecomité.

KPN reageert tegenover AG Connect: "Elke klant telt en we willen de dienstverlening voor al onze klanten juist nog verder verbeteren door de goede eigenschappen van XS4ALL voor een bredere groep klanten binnen KPN beschikbaar te maken. We zijn er van overtuigd dat we de XS4ALL-klant met het KPN-merk net zo goed kunnen bedienen als dat we dat nu ook doen. Uiteraard zullen we heel zorgvuldig zijn in de uitvoering. En de feedback die de initiatiefnemers ons tijdens het gesprek hebben gegeven, is daar waardevol in."

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
F. Hoogenbos 28 januari 2019 19:18

Tja, ach, Jack Welch, ooit CEO van General Electric, heeft in z’n tijd als CEO herhaaldelijk gesteld: "Mijn enige taak is aandeelhouderswaarde creëren."
Nu, laat hij geen gelegenheid onbenut om te dat als de grootste misser van zijn leven te beschouwen.
Bij KPN zijn ze aan dat inzicht nog niet toe.
Hoeven ze ook niet, want, de markt waar KPN op opereert is geen markt maar een duopolie (met Ziggo), en die twee gaan mekaar echt niet de tent uit concurreren, vergelijk met Pepsi en Coca Cola. Wordt ook wel de ’Two Horse Race’ genoemd.
Grote verschil: KPN stamt af van, c.q. is ontstaan uit een vroeger staatsbedrijf, de PTT, al die andere hier genoemden zijn partikulier ontstaan en altijd gebleven.
Dat staatsbedrijf zit nog altijd in het DNA van KPN ook al zullen ze dat zelf nooit toegeven en ik sluit niet uit dat de huidige leiding ook echt in de veronderstelling verkeert een volkomen 'normale' marktgerichte onderneming te zijn. Dus met vrije concurrentie en RUIME keuze mogelijkheden voor de klanten. Jawel, in een duopolie.

Keuze voor de klanten, het aantal verschijningsvormen van KPN, zoals Telfort, KPN, XS4ALL, om er maar eens drie te noemen, suggereert keuze.
Nou, XS4ALL vergelijken met Telfort, dat is een simpele, de 'Premium Brand' tegenover wat als de prijsvechter moet doorgaan.
Ziggo probeert al jaren een 'Premium Brand' te lanceren, maar dat wil al jaren niet echt lukken om het nog zwak uit te drukken, en dan zie je nu KPN z’n eigen Premium Brand de nek om draaien, of is dat uit duopolie loyaliteit?
De marketeer die dat als een slimme strategie bij de KPN-leiding heeft weten te 'verkopen', die gaat een fantastische toekomst tegemoet, de headhunters weten nog niet wie het is, dat gaat rap over zijn.

bnoniem 28 januari 2019 13:32

naar KPN aub niet. KPN zijn helers in de tijd van isdn en "alternatieve ISP " had mijn dochter een dialer aangeklikt
kpn belde op u kunt 400 euro rekening verwachten. van de alternatieve ISP 200 euro terug gekregen aangezien een minderjarige geen toestemming had gevraagd. en KPN die reageerde als echte Helers.
laat ze lekker met de telefoon bezig houden en laat het IP verkeer lekker met rust.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.