Loopbaan

Carriere
Eileen Burbidge

Tien dingen die vrouwelijke IT'ers NIET moeten doen

Topvrouw deelt adviezen met aanstormend talent.

20 maart 2019

Topvrouw deelt adviezen met aanstormend talent.

Vorige week sprak Eileen Burbidge, partner bij Passion Capital, een investeringsfonds uit Londen, tijdens de Technology Playmaker Awards, een wedstrijd van Booking.com met als doel meer vrouwen te inspireren voor een IT-studie en -carrière.

Burbidge werkte onder meer voor Yahoo!, Skype en Apple. Bij Passion begeleidt zij momenteel een aantal snelgroeiende techbedrijven, waaronder Digital Shadows, Tide, Prowler.io en Focal Point Positioning. Daarnaast is ze voorzitter van Tech Nation, voorheen TechCity UK, een door de Britse overheid geïnitieerde organisatie die de digitale economie in het VK ondersteunt. Zij is ook de tech-ambassadeur van de stad Londen en ze zat in de Business Advisory Group van de voormalige Britse premier David Cameron. Ze studeerde Computer Science aan de University of Illinois.

Tijdens de awardshow in Londen gaf ze jonge vrouwen tien tips om het ver te schoppen in de ICT. Zij is niet alleen als vrouw vaak in de minderheid op de werkvloer, maar ook vanwege haar afkomst. De Chinese studeerde en werkte een groot deel van haar carrière in Silicon Valley. “Maar ik heb dit nooit als nadeel ervaren.” Dit zijn haar tien tips:

  1. Frunnik niet met je handen
    Ontspan je handen en friemel niet aan je sierraden of je haar. Als je dit lastig vindt – en ik weet hoe lastig het is, ik deed het namelijk zelf ook en zie het constant om me heen, of het nou in privésetting is of tijdens een directievergadering – neem dan een pen in je handen of vouw je handen ineen. Als je gaat friemelen lijdt het namelijk ontzettend af van de boodschap die je verkondigt. Bovendien wordt het opgevat als teken van onzekerheid en dat wil je zeker niet.
  2. Wees niet bang om je ellenbogen te gebruiken
    Figuurlijk dan he? Vrouwen laten tijdens de uitverkoop, zoals de Dolle Dwaze Dagen, ook niet een ander het laatste exemplaar voor hun neus weggrissen. Dus laat ook op de werkvloer niet het kaas van je brood eten. Laat anderen geen goede sier maken met jouw ideeën en laat je horen tijdens vergaderingen.
  3. Stop met steeds je excuses aanbieden
    Ik maak me er zelf ook nog regelmatig schuldig aan, helaas. Het is een verkeerd soort nederigheid. Ik denk dat ik 95% van mijn e-mails begin met de zin ‘Sorry dat ik nu pas reageer…’, of ‘Sorry dat ik niet aanwezig kan zijn bij die vergadering, maar ik moet op die dag rond dat tijdstip blablabla’, et cetera. Ik gebruik dat sorry vooral als openingszin, om het ijs te breken. Terwijl, als mijn mannelijke collega’s al een afspraak hebben als er een vergadering wordt voorgesteld, doorgaans reageren met 1 zin: ‘Dat gaat ‘m niet worden’. Zij denken: ‘Zoek het maar uit’. En ze hebben nog gelijk ook. Dat excuses maken slaat nergens op en daar moeten we snel mee ophouden.
  4. Kies niet automatisch de comfortabelste plek
    Ga niet steeds naast degene zitten die je mag, of die je al goed kent. Ga juist eens naast een onbekend iemand zitten of een hoge manager. Dat dwingt je om het gesprek aan te gaan en je te laten zien en horen. Daag jezelf uit en blijf jezelf ontwikkelen. Dat gebeurt minder snel als je steeds voor de veiligste of meest vertrouwde optie kiest.
  5. Heb geen haast
    Je moet niet bij elke vergadering of belangrijk overleg denken: dit is MIJN moment, nu moet ik in positieve zin opvallen. Probeer jezelf niet die druk op te leggen. Ik weet uit ervaring dat er niet maar één moment is om jezelf in de spotlight te plaatsen. De wedstrijd is nog lang niet afgelopen. Door technologie wordt de wereld snel kleiner en kan er makkelijker worden genetwerkt. Dus raak niet meteen ontmoedigd als je je verhaal niet goed hebt kunnen doen of als je niet serieus wordt genomen. Er komt altijd weer een andere gelegenheid, een andere manager, een ander bedrijf waar je WEL je moment kunt grijpen.
  6. Negeer nooit je geweten
    Als je ergens geen goed gevoel bij hebt, moffel dat dan niet onder het tapijt. Vrouwen hebben vaak een heel sterke intuïtie en daar moet je op durven vertrouwen. Deze skill wordt gelukkig steeds belangrijker in de ICT. Dus luister naar je gevoel.
  7. Vergeet niet waarom je iets aan het doen bent
    Blijf dicht bij de persoonlijke drijfveer. Weet of ontdek wat je leuk en belangrijk vindt en waar je goed in bent en doe daar iets mee. Zo schop je het het verst en houd je het het langste vol.
  8. Stop niet met geloven in karma
    Als vrouw zal je je relatief vaak onheus bejegend voelen of benadeeld. Ook al krijgen de verkeerde mensen soms lof voor dingen waar ze niet verantwoordelijk voor zijn, of gunnen sommige mensen je iets niet wat je wel verdient, uiteindelijk keert dat zich tegen hen. Dus blijf erin geloven, uiteindelijk krijg je waar je recht op hebt. Daar ben ik heilig van overtuigd.
  9. Zie jezelf niet als een vrouwelijke IT’er, maar als IT’er
    Je bent IT’er omdat je er goed in bent, je hebt een bepaalde baan gekregen, omdat je het verdiend hebt. Dus dat labeltje mag je los laten. Wees trots op jezelf en op wat je bereikt hebt.
  10. Geef nooit op, maar vergeet niet lol te maken
    Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar zet door en probeer tegelijkertijd plezier erin te houden, anders heeft het geen zin. Zorg dat je voldoende nachtrust krijgt en dat je de werk-privébalans bewaakt en voldoende ontspanning krijgt, zodat je ook kunt genieten van alles wat je gedaan hebt, nu doet en wat je nog wil bereiken.
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.