Management

Branche
IT'ers

Thuiswerkers vrezen carrièrekansen mis te lopen

Met name jongeren piekeren over hun kansen. 

© Google
7 oktober 2022

Met name jongeren piekeren over hun kansen. 

Werknemers op afstand, waar de IT-wereld er heel veel van heeft, zijn bang dat ze minder zeggenschap hebben over hun werk en carrièrekansen mislopen. Dat geldt met name voor jongeren (18-24 jaar), zo blijkt uit recent onderzoek van Owl Labs. Bij 55-plussers is de vrees het daarentegen een stuk minder.

Owl Labs ondervroeg voor een jaarlijks rapport tienduizend Europese respondenten, waaronder tweeduizend Nederlanders naar hybride werken. De respondenten geven daarin aan op hun hoede te zijn voor ‘proximity bias’, een onbewuste neiging van managers om collega’s in de directe omgeving een voorkeursbehandeling te geven. Bij jongeren vreest 53% voor die neiging van managers, terwijl dit bij 55-plussers maar voor 31% geldt.

Van de jongeren tot 24 jaar werkt 43% fulltime op kantoor, vergeleken met 28% van de 55-plussers. Bij de jongeren werkt slechts een of 8 (12%) op afstand, terwijl zij wel degelijk warmlopen voor meer flexibiliteit op gebied van uren en werkplekken. 25% van de jongeren zou een baan afwijzen die geen flexibiliteit in werklocatie biedt, en 35% wil graag flexibele werktijden. Meer dan de helft van de jongeren (59%) heeft geen moeite met het gebrek aan face-to-face contact, vergeleken met 39% van de 55-plussers.

Andere generaties

“Het is makkelijk te vergeten dat verschillende leeftijdsgroepen en generaties anders omgaan met hybride werken en verschillende behoeften hebben”, zegt Owl Labs CEO Frank Weishaupt. “Een van de redenen waarom we dit jaarlijkse onderzoek uitvoeren, is om inzicht te krijgen in trends op het gebied van werken en bewustzijn te creëren rond de veranderende behoeften van werknemers. Want een toekomstbestendige hybride werkplek voldoet niet alleen aan de wensen van het management, maar aan die van álle medewerkers.”

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.