Management

Carriere
Thuiswerken

Thuiswerken is meer dan een goede bureaustoel en een beeldscherm

Zo optimaliseer je thuiswerken voor meer werkgeluk én productiviteit.

4 april 2022

Een groot deel van Nederland werkt sinds maart 2020 veelal thuis. In deze eerste periode zorgden werkgevers vooral dat er thuis gewerkt kón worden, door werknemers bijvoorbeeld te voorzien van laptops en beeldschermen. Nu is het tijd voor een tweede fase, waarin het thuiswerken geoptimaliseerd wordt.

Thuiswerken is niet meer alleen iets van de pandemie, maar blijft, zo verwachten veel IT’ers. Dat heeft dan ook voordelen, zoals een hogere productiviteit en een betere werk-privébalans. In het 2022 State of Remote Engineering Report van Terminal waarvoor ruim duizend developers voor bevraagd zijn, geeft tweederde bijvoorbeeld aan thuis zinvoller werk gedaan te krijgn dan op kantoor. 64 procent heeft naar eigen zeggen een betere werk-privébalans en 48 procent voelt zich thuis minder gestrest.

Ondanks die goede resultaten is nog veel verbetering mogelijk. Na het eerste jaar waarin de focus vooral op het kunnen thuiswerken en productief zijn lag, zien we nu dat er vooral nog veel te optimaliseren valt. Diverse onderzoeken wijzen namelijk uit dat werknemers nog lang niet altijd tevreden zijn over hoe er nu gewerkt wordt.

Uit het Global Workplace Report 2021 van NTT, waarvoor 1.146 interviews werden afgenomen, blijkt bijvoorbeeld dat er een behoorlijk gat zit tussen hoe tevreden werkgevers zijn over het thuiswerken, versus hun werknemers. CEO’s zijn volgens het rapport 20 procent meer geneigd om te geloven dat hun organisatie zeer doelmatig is in het managen van werktijden dan het operationeel personeel. Ook zijn CEO’s 28 procent meer geneigd te geloven dat ze effectief zijn in het voorkomen van een burn-out en 41 procent meer geneigd zeer tevreden te zijn met de employee experience van hun organisatie.

“We denken dat we wel weten wat anderen willen, maar we vragen het ze niet. En er kunnen onderling zelfs verschillen in zitten. Het is niet ‘one size fits all’”, zegt manager consulting Janneke Verbruggen van NTT.

Hoe gebruiken we technologie?

Eén van de belangrijke aandachtspunten in het optimaliseren van thuiswerk, is technologie. “We hebben heel veel tech over mensen heen gestort, maar kunnen ze daar wel goed mee omgaan? Als jij tools op de ene manier gebruikt en een ander op de andere manier, dan gaat dat fout met samenwerken. Daar valt echt nog veel voordeel bij te halen”, stelt Martine Maaks, employee experience specialist bij NTT bijvoorbeeld.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!