Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Tesla

Tesla's herroepen wegens te hete processors

Oververhitte CPU bij snel laden stoort touch-scherm in Tesla's.

© Tesla
11 mei 2022

Oververhitte CPU bij snel laden stoort touch-scherm in Tesla's.

Autofabrikant Tesla kampt met een nieuw probleem in zijn elektrische auto's en herroept 130.000 wagens in de VS. Die Tesla's krijgen een reparatie voor het probleem van een te heet wordende processor die dan het ingebouwde touch-scherm stoort of zelfs op zwart zet. Dat scherm is niet alleen voor bediening van infotainment maar is ook voor autofuncties zoals de achteruitrijcamera.

Tijdens het snelladen, maar ook bij het voorbereiden voor versneld opladen van de elektrische auto, wordt de ingebouwde processor (CPU) niet altijd goed genoeg gekoeld. De centrale chip wordt dan te heet en dat kan haperingen opleveren, maar ook een reboot van het computersysteem. Hierdoor kan het touch-scherm haperen of uitvallen, terwijl dat centrale bedieningselement dient voor belangrijke functies bij het autorijden. Afhankelijk van het model Tesla omvat dit naast weergave van de achteruitrijcamera ook het selecteren van versnellingen, waarschuwingslichten en zichtbaarheidsinstellingen voor de ruitenwissers.

Zelf ontdekt bij test

Deze praktische problemen worden aangestipt in de waarschuwing die de Amerikaanse dienst voor verkeersveiligheid NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) afgeeft. Tesla herroept nu bepaalde modellen van zijn auto's, waaronder de Model S van 2021 en 2022, de Model X, plus de Model 3 en Model Y van 2022. Welke voertuigen precies 'getroffen' zijn, is mede afhankelijk van de firmwareversie die de auto's draaien.

Tesla verklaart dat het dit probleem van oververhitte processors zelf heeft ontdekt; bij een routinematig uitgevoerde duurtest. Het is dus niet aan het licht gekomen tijdens het ontwerpproces of bij validatie van ontwerp of eventuele aanpassingen vóór het uitbrengen van de betreffende Tesla-modellen. Tot op heden heeft de autofabrikant geen meldingen gehad van ongelukken of verwondingen door dit specifieke probleem, meldt persbureau AP. Van januari tot begin mei heeft Tesla echter wel 56 garantieclaims gekregen die betrekking hebben op deze kwestie.

Twijfel aan Tesla

De pionierende maker van elektrische auto's kampt met diverse technische problemen, waaronder ook voor zijn veelbelovende AutoPilot-software. Die technologie is door CEO Elon Musk aangeprezen als zelfrijdend vermogen, maar blijkt in de praktijk meer een assisterende functie te vervullen. De huidige herroepingsactie van Tesla is de elfde sinds 27 januari, stipt AP nog aan. Ondertussen lopen er in de VS (plus apart in de staat Californië) en in Duitsland onderzoeken naar de verkeersveiligheid van Tesla's.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.