Beheer

IT beheer
Terugblikken met IT-held: ‘zorg is ondanks drukte bezig met innovatie’

Terugblikken met IT-held: ‘zorg is ondanks drukte bezig met innovatie’

De zorg bewandelt nu nieuwe paden, ingegeven door de mogelijkheden die ze zien.

Robbert Robben, trainer op het gebied van IT-producten bij dienstverlener Ictivity © Robbert Robben
24 december 2020

De zorg bewandelt nu nieuwe paden, ingegeven door de mogelijkheden die ze zien.

Toen in maart en april Nederland massaal thuis bleef tijdens de eerste coronagolf sprak AG Connect met IT’ers die de IT in Nederland draaiende hielden en daarvoor vaak extra hard moesten werken of andere werkzaamheden moesten doen. Robbert Robben hielp in maart als trainer bij dienstverlener Ictivity zorginstellingen bij de introductie van Microsoft Teams zodat bewoners en personeel op afstand konden communiceren.

Hoe kijk je terug op die periode?

“De situatie toen is tot op de dag van vandaag nog steeds courant. De afgelopen maanden hebben we klanten ondersteund bij het uitrollen van nieuwe werkplekken. Die ondersteuning gebeurde vooral digitaal. Soms startten we op de werkvloer en konden we digitaal verder gaan. Naast tools zoals documenten en handleidingen, hebben we gebruik gemaakt van e-coaches, e-learning en microsessies. Ook personeel uit de eigen organisatie waren belangrijke ambassadeurs.

Wat opvalt is dat de zorg bewust bezig zijn met het doorvoeren van innovaties, ondanks de drukte. Voorheen zaten ze op het gebied van IT toch vast aan hun omgeving. En nu bewandelen ze nieuwe paden. Ze zien dat producten als Teams toegankelijk zijn voor gebruikers. Door die laagdrempeligheid gaat de adoptie snel. Dat zet de deur open naar nog meer nieuwe mogelijkheden, al weten zorginstellingen nog niet zo goed hoe ze die moeten toepassen. Maar ze denken er wel over na en zien de noodzaak en meerwaarde ook.”

Wat neem je zelf mee uit die periode?

“Dat het belangrijk is om een goede balans te houden tussen de tijd die je achter het scherm doorbrengt en de tijd die je daarbuiten hebt. Het is ondoenlijk om dagenlang te beeldbellen. Dat vraagt veel van het menselijk gestel. Daarom plan ik nu sport in of ik rooster wandeltijd in. Als ik dat niet doe, loop ik het risico geleefd te worden.”

En wat denk je dat er naar de toekomst toe wordt meegenomen uit de periode van afgelopen maart?

“Dat het digitaal ondersteunen van klanten een blijvertje is. Collega’s zijn niet minder productief als ze vanuit huis werken. Er waren organisaties die dat eerder niet geloofden. Nu wordt de meerwaarde van thuiswerken ingezien. Je hoeft niet altijd meer in de auto te stappen, je kunt effectiever met werktijd en contacten omgaan door op afstand te overleggen.

Wat ik overigens wel heb mis door de overleggen op afstand is dat je de lichaamstaal niet kunt zien. Ik heb nu voor organisaties gewerkt die ik nog nooit van binnen heb gezien en dan is het wel lastiger om een impressie van de organisatie te krijgen. Door met mensen in gesprek te gaan probeer ik een beeld te krijgen. En natuurlijk helpt de ervaring uit het verleden ook. Ik heb in het verleden honderden gemeenten bezocht, ik ken de dynamieken. Dus als ik dan een gemeente spreek kan ik dat gevoel wel oproepen.”

Welke plannen zijn er voor volgend jaar?

“Voor mij persoonlijk is er wel wat veranderd. Ik heb een adviserende rol gekregen. We kunnen zo organisaties beter ondersteunen bij het inzetten van een nieuw traject. Daarover kreeg ik wel veel vragen van klanten, maar had ik niet de tijd om mee aan de slag te gaan. Dat kwam nu bij mijn leidinggevende terecht, maar die had daar, door de drukte, ook niet meer de tijd voor. Wil je een goed advies geven, dan ben je snel een week verder maar dan is er geen tijd voor de operationele rol zoals e-coaching. Dat hebben we bij mijn werkgever nu anders ingericht zodat we de zorginstellingen beter kunnen helpen met hun vraag.”

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.