Management

Analytics
Marielle van der Zanden, CIO Gemeente Utrecht

'Technologie biedt kansen, maar roept ook veel vragen op'

CIO Mariëlle van der Zanden van de gemeente Utrecht werkt aan digitaliseren van de hele gemeentelijke keten.

Marielle van der Zanden, CIO Gemeente Utrecht © Gemeente Utrecht
17 april 2020

Om de burger en de opgaven in de stad goed te kunnen bedienen, is het belangrijk dat de ketenprocessen in de gemeentelijke organisatie goed zijn ingericht en dat de medewerkers ondersteund worden met een goed werkend applicatielandschap. CIO Mariëlle van der Zanden richtte daarom snel na haar komst bij de gemeente Utrecht een i-board op. Deze i-board prioriteert vanuit de opgaven in de stad en de behoefte van de burgers de verbeter- en vernieuwingsprojecten met een ICT-component. “Mijn ervaring bij de Nationale Politie was dat dit goed werkte. Deze i-board bepaalt waar de prioriteiten liggen en verdeelt ICT-middelen en capaciteit.”

Een programma dat uit die samenwerking is gekomen, is het programma Klantgericht samenwerken in Ketens (KiK), zegt Van der Zanden. Dit programma heeft tot doel zaakgericht werken mogelijk te maken. “Een burger komt met een vraag of klacht binnen bij het klantcontactcenter, bijvoorbeeld via de app. Die vraag of klacht moet worden doorgegeven aan een andere afdeling. Dat proces zijn we aan het digitaliseren. Daarbij zijn meerdere afdelingen betrokken.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!