Overslaan en naar de inhoud gaan

Techbedrijven gaan helpdeskfraude aanpakken

De Nederlandse politie, het Openbaar Ministerie en een aantal techbedrijven gaan samen helpdeskfraude aanpakken. Volgende week woensdag geven de partijen het formele startschot van de samenwerking tijdens een internationaal congres in Rotterdam. Dan wordt er ook meer bekend gemaakt over wat de samenwerking precies behelst.
Headset bij de helpdesk
© CC - Flickr
CC - Flickr

Deze vorm van cybercriminaliteit staat bekend als tech support scam. Consumenten worden gebeld door oplichters die zich voordoen als een helpdeskmedewerker van een leverancier, zoals Microsoft. Deze oplichter zegt dan dat de computer problemen heeft of dat er een malwareprobleem is. De consument wordt zo overgehaald om remote software aan te zetten of te installeren. In plaats van dat de consument wordt geholpen, wordt gekeken hoe gegevens van creditcards of internetbankieren worden ingevoerd.

Meest voorkomende digitale misdrijf

"In 2017 maakte deze vorm van criminaliteit in Nederland duizenden slachtoffers, waarbij de financiële schade geschat wordt op bijna 6 miljoen euro. De Tech Support Scam is daarmee een van de meest voorkomende digitale misdrijven in Nederland", schrijft het Openbaar Ministerie. Begin dit jaar bleek uit cijfers van de politie dat in 2017 bijna 2000 mensen aangifte deden. Samen waren ze voor 7 miljoen euro opgelicht.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in