Loopbaan

Carriere
klas

Teach4Amsterdam wil jong IT-talent voor de klas

Amsterdams initiatief moet tekort IT-docenten in vijf jaar oplossen.

22 augustus 2018

Amsterdams initiatief moet tekort IT-docenten in vijf jaar oplossen.

Het tekort aan goede informaticadocenten is enorm – alleen al de regio Amsterdam zou er zo’n 300 extra kunnen gebruiken. Teach4Amsterdam, een van de initiatieven van de Amsterdam Economic Board om het tekort aan IT’ers in de regio te bestrijden, moet hier verandering in gaan brengen.

TechConnect, een groot techtalentprogramma voor de metropoolregio Amsterdam moet de komende vier jaar 50.000 extra professionals klaarstomen voor een ICT-baan. Een van de deelprojecten is Teach4Amsterdam, dat het docententekort wil aanpakken. En dat is hard nodig. Zo kondigden een aantal universiteiten die de studie Kunstmatige Intelligentie aanbieden in ons land onlangs aan dat ze voor volgend studiejaar een numerus fixus willen hanteren, omdat het door gebrek aan docenten en ruimtegebrek de enorme toestroom niet aan dreigt te kunnen. Ook de VU en de UvA – die gezamenlijk zo’n studie verzorgen – kampen met dit probleem. Daarnaast is er een groot tekort aan informaticadocenten in het middelbaar en voortgezet onderwijs, waardoor het keuzevak Informatica op steeds minder scholen wordt aangeboden.

300 docenten in 3 jaar

Ruben Nieuwenhuis, een van de directeuren van TechConnect kondigt op Twitter aan dat het druk bezig is om het programma vorm te geven. Binnen drie jaar hoopt hij de eerste 300 docenten te hebben klaargestoomd door getalenteerde pasafgestudeerde informatici te verleiden om de eerste twee jaar van hun carrière (deels) voor de klas te staan in plaats van meteen carrière te maken in het bedrijfsleven.

Het programma is opgesteld naar voorbeeld van Teach4Amerika. Bij Teach4Amsterdam worden topacademici een soort hybride docent. Zij staan drie dagen voor de klas in het middelbaar- en voorgezet onderwijs. Daarnaast halen zij hun docentgraad in twee jaar tijd. “Ze komen eens in de week samen om de opzet van hun lessen te bespreken. Daarnaast worden ze gecoacht door IT-bedrijven om hun skills up to date te houden. Vooral die bijscholing is heel belangrijk, in de techsector loop je al snel achter. Het is superbelangrijk dat de mensen die meedoen daarna nog steeds voor een bedrijf kunnen werken”, verduidelijkt Marco van der Werf, oprichter van Teach4Amsterdam en BIT Students, op de site over het project.

Het project begint volgens hem klein, maar van der Werf hoopt dat het docententekort over vijf jaar niet meer bestaat. “We beginnen in september 2019 en de maatregel geldt voor de hele Metropoolregio Amsterdam. Dus wie weet starten we straks ook met Teach4Haarlem.”

Van der Werf is niet bang dat pasafgestudeerde informatici hun neus ophalen voor voor de klas staan en liever kiezen voor het grote geld in het bedrijfsleven. “Natuurlijk liggen de salarissen lager in het onderwijs, maar bij programmeurs gaat het echt het niet alleen om het inkomen. Ze willen kennis opdoen én delen.”

Dood vervelen of uitdagen?

Van der Werf verveelde zich dood tijdens zijn studie Computer Science. “Veel jongens die net als ik van jongs af aan programmeren en daarna informatica gaan studeren, vervelen zich dood tijdens hun studie. Geschiedenisles noemen we het voor de grap, want de basisprincipes zijn oud. Wie programmeren écht leuk vindt wil worden uitgedaagd: door mooie dingen te bouwen. Daarom ben ik twee jaar geleden samen met mijn vriend Dennis Berkhof met BIT Students gestart. Met de vijftig beste techstudenten werken we aan grote innovaties voor bedrijven als Philips, Schiphol en Ebay. Een soort bijbaan naast de studie. Zo doen informatica- en kunstmatige intelligentie-studenten van de UvA, VU en HvA ervaring op bij bedrijven en vergaderen ze met een CEO bij ons op kantoor. Daar leer je als studenten heel veel van.”

Opleiding voor mbo-ICT-talenten

Hij houdt zich daarnaast bezig met BIT Academy, een opleiding voor de beste vijftig MBO-techstudenten die te weinig uitdaging krijgen. Zij worden vanaf februari 2019 opgeleid door de BIT Students op het Amsterdam Science Park. “Het gaat om peer-to-peer learning waarbij alles draait om samenwerking. Gezamenlijke projecten staan centraal. In drie maanden tijd leer je een nieuwe skill: of dat nu hacken is of programmeren. Bovendien helpt de top van de techmensen mee, zoals een ex Design Lead van Facebook. Dit zijn mensen die inspireren.”

Volgens van der Werf is diversiteit in IT belangrijk. “Willen we dat straks robots onze ouderen verzorgen die enkel zijn geprogrammeerd door mannelijke twintigers? Dat lijkt me niet…” Daarnaast moeten creatieve mensen worden betrokken bij het oplossen van de mismatch op de IT-arbeidsmarkt. “We moeten ons niet alleen richten op techneuten. Als je de vernieuwing van IT alleen maar aan de techbedrijven overlaat dan ben ik bang dat de diversiteit wegvalt.”

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
1
Reacties
Daniel von Asmuth 01 september 2018 17:53

Op uw site las ik: "Er is de laatste tijd veel kritiek op ICT-docenten. Zo zou hun kennis vaak verouderd zijn en doen ze te weinig moeite om up-to-date te blijven. Er zou te weinig worden samengewerkt met het bedrijfsleven en het zouden minder ambitieuze types zijn dan IT'ers die hebben gekozen voor het bedrijfsleven."

De kritiek klinkt als dwarsgebakken onzin van mensen die zelf niet met een PC kunnen omgaan... De basis van de informatica is "The Art of Computer Programming", waarvan deel 1 in 1968 verscheen en deel 3 in 1973. Sindsdien is er in het vakgebeurd weinig meer gebeurd of veranderd.

Nederland heeft veel te veel ICT-ers, maar aan goede ICT-ers is altijd gebrek. Misschien 1 op de 1000 kun je goed noemen. Goede informatici vind je aan universtiteiten en aan de onderzoeksinstellingen van IBM en Microsoft. Je moett dus talent uit het Onderwijs naar het Bedrijfsleven brengen, niet omgekeerd. In dit vaak gaat het om de theorie: praktische toepassingen van computers zijn nog zeldzaam; kijk maar eens naar Windows en Intel processoren: die zitten vol bugs. Nederland heeft een overschot aan informatica-docunten, maar we willen wel de beste professoren om de beste studenten op te leiden (waarvan de meesten uit China komen), dus liever geen broekjes voor de klas die zelf maar net gepromoveerd zijn. Informatica-onderwijs op het VWO heeft weinig nut, behalve om leerlingen te stimuleren dat vak later te gaan studeren; Bovendien is informatica weinig meer dan toegepaste wiskunde (ontoepaste statistiek heet tegenwoordig 'Data Science').

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.