Loopbaan

Carriere
Talha Temur

Talha Temur verkoos docentschap boven IT: ‘Meer jonge IT’ers nodig in onderwijs’

HvA-alumnus haalde tijdens studie lesbevoegdheid.

Talha Temur © HvA/Talha Temur
16 juni 2022

HvA-alumnus haalde tijdens studie lesbevoegdheid.

Studenten HBO-ICT aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) kunnen vanaf komend schooljaar binnen de normale studieduur een tweedegraadslesbevoegdheid behalen, via een speciaal traject. Maar ook eerder al kon je bij de studie je lesbevoegdheid halen, door een half jaar extra door te studeren. HBO-ICT-alumnus Talha Temur volgde die route en is nu docent ICT in het voortgezet onderwijs. Hij hoopt dat er via het nieuwe traject meer volgen: “Het is belangrijk dat je als jonge ICT’er in het onderwijs komt. Als je jong bent, kun je beter contact maken met leerlingen.”

Zowel ICT als het docentschap komen voor Temur (24) niet uit de lucht vallen. Al van jongs af aan loste hij technische problemen op voor zijn familie. “Het was dus altijd al mijn passie om met computers te werken en ICT’er te worden. Ik vind het ook nog steeds superleuk. Ik houd ervan om aan computers te sleutelen, af en toe te programmeren of een netwerk uit te breiden.”

Maar Temur is ook een sociaal persoon, die graag met mensen werkt en niet van 9 tot 5 achter een bureau wil zitten werken. Daardoor begint hij zich al tijdens zijn eerste stage voor de opleiding Business IT & Management af te vragen of een ICT-beroep wel iets voor hem is. Thuis hoort hij ondertussen verhalen van zijn oudere broer aan, die als Engels docent in het voortgezet onderwijs werkt. “De verhalen waarmee hij thuiskwam, waren leuk. Zijn ervaringen klonken heel tof. Onderwijs is veel meer dan alleen voor een klas staan, je moet echt een relatie onderhouden met de leerling.”

Toen de HvA een samenwerking opzette tussen de opleiding HBO-ICT – waar Business IT & Management onderdeel van uitmaakt – en de faculteit Onderwijs en Opvoeding, kwam alles opeens bij elkaar. Het werd mogelijk om via het traject Teaching ICT binnen 4,5 jaar zowel zijn studie HBO-ICT als de kopopleiding Mens en Technologie afronden. Door een half jaar extra te studeren, kreeg hij dus twee diploma’s en zijn lesbevoegdheid.

Nieuw: ICT in de onderbouw en ‘funtology’

Om zijn lesbevoegdheid te behalen, moest Temur twee stages volgen. De eerste tijdens was op het ROC in Hilversum, de tweede was bij College De Brink in Laren. Bij de laatste school is hij blijven hangen en werkt hij nu als docent ICT. En hoewel hij er pas sinds augustus 2021 werkzaam is, heeft hij al een flinke impact gemaakt: “Ik ben als eerste op de school gestart met ICT in de onderbouw. Ik heb mijn eigen lespakket gemaakt, mijn eigen toetsen, eigen PowerPoints en eigen opdrachten.”

In het eerste leerjaar krijgen scholieren van Temur les over digitale basisvaardigheden. "Ik leer ze de basics van Google programma's zoals Documenten, Spreadsheets, Presentaties en Gmail. Ik leer ze zoeken op het internet, hoe ze goed moeten ordenen en hoe ze moeten werken met Gmail. En vorige week hebben ze presentaties moeten geven over internetveiligheid. In groepjes moesten ze vertellen over bijvoorbeeld scammen, online pesten en social media”, vertelt hij. Volgend jaar komen er voor het eerst ook lessen voor het tweede leerjaar, waarmee de scholieren nog dieper ingaan op het onderwerp.

Daarnaast heeft Temur een mentorklas en geeft hij voor het derde leerjaar een vakroute, waar leerlingen ook examen in doen. “Dat is meer diepgaand. Daarin leren ze hoe je omgaat met een computer, hoe je een netwerk aanlegt en leren ze programmeren met Scratch.” In het vierde leerjaar volgt dan nog een keuzedeel, waarin leerlingen een product maken wat nog niet op de markt is en ze doen alsof zij het wel op de markt gaan brengen.

“En we hebben ‘funtology’, een combinatie van tech en fun. Dat wordt gegeven door een groep docenten, die allemaal een eigen lessenserie hebben op het gebied van tech. De één werkt met VR-brillen, de ander met een zorgrobot en weer een ander bouwt een brug zonder spijkers of schroeven. Mijn onderdeel is robotica. Ik bouw met leerlingen robots van LEGO, die ze ook zelf kunnen programmeren.”

Kinderen hebben basislessen nodig

Binnen College De Brink wordt nu dus veel aandacht besteed aan ICT, en dat is wat Temur betreft ook hard nodig. “Als je ziet wat leerlingen allemaal over de telefoon weten, schrik je soms wel even. Maar zet ze achter een laptop en ze weten niet eens hoe ze Google Chrome moeten openen. Ze zijn experts in TikTok en Snapchat, maar weten niet goed hoe ze met iets als Word moeten werken.”

Door de ICT-lessen maken de scholieren echter snel sprongen. “Aan het begin van het schooljaar kreeg ik nog e-mails met alleen een lap tekst, zonder handtekening. En in het onderwerp stond dan iets als: ‘hallo meneer wanneer komt het cijfer online te staan?’ Maar ik merk nu al dat het beter gaat. E-mails bevatten nu interpunctie, witregels en afsluiting met hun naam. Daar word ik wel trots van: ik ben toch degene die hen dat heeft aangeleerd.”

ICT-lessen zijn dus broodnodig op middelbare scholen, maar helaas ook lastig te verkrijgen. De Algemene Onderwijsbond meldde eerder dit jaar nog dat het lerarentekort binnen het voortgezet onderwijs het grootste is bij informatica. Maar liefst één op de vier vacatures voor informaticadocenten kan niet worden vervuld, wat veelal als gevolg heeft dat informatica niet meer als vak wordt aangeboden op scholen.   

Dat de HvA het nu voor HBO-ICT-studenten mogelijk maakt om binnen de reguliere studietijd ook hun lesbevoegdheid te halen, is volgens Temur mogelijk een goede stap om het probleem aan te pakken. “Je merkt echt dat er heel weinig ICT-docenten op de markt zijn. En de docenten die er zijn, zijn vaak na 20 tot 30 jaar in de praktijk te hebben gewerkt overgestapt naar het onderwijs. Ze hebben veel ervaring, maar je merkt dat leerlingen anders naar je kijken als je jong bent.”

Dat deze studenten geen vierjarige lerarenopleiding krijgen, is volgens Temur geen probleem. “Ik heb een jaar lang volledig les gekregen in pedagogiek, didactiek et cetera. Dat je versneld leert, betekent niet dat je minder leert. Misschien dat mensen van de lerarenopleiding wel meer theoretische kennis hebben, maar in de praktijk merk ik eigenlijk geen verschil tussen collega’s en mijzelf.”

Aantrekkelijker met lesbevoegdheid

Maar de vraag is natuurlijk of er wel anderen zijn die het onderwijs in willen. De vraag naar jonge IT’ers is door een enorm tekort aan talent groot. Daardoor betalen werkgevers flink voor techtalent, veel meer dan je in het onderwijs kunt verdienen.

Ook Temur merkt dat er enorm aan jonge IT’ers getrokken wordt. “Ik heb vanochtend nog een aanbod gekregen via LinkedIn”, zegt hij lachend. In de twee weken voor het moment van schrijven kreeg hij zelfs een stuk of acht aanbiedingen voor ander werk, waaronder één voor een positie bij een andere school. “Onderaan die mail stond: je bent docent ICT, dus het salaris is onderhandelbaar.”

Toch denkt Temur voorlopig niet aan een overstap naar het bedrijfsleven. “Soms is het wel verleidelijk, maar ik wil in ieder geval vier tot vijf jaar in het onderwijs blijven. Ik wil mezelf hierin eerst verder ontwikkelen. Daarna kijk ik wel wat er dan op mijn pad komt.”

En ook onder andere ICT-studenten is er wel animo voor het docentschap, vermoedt Temur. “Ik heb het gevoel dat dit steeds populairder gaat worden. Ik zag tijdens mijn eigen opleiding dat er meer mensen zijn zoals ik: mensen die ICT leuk vinden, maar niet echt op hun plek zitten. Zij willen niet de hele dag achter een bureau zitten. En misschien denken ze wel dat onderwijs wat voor hen kan zijn, maar nemen ze de stap nooit. Wat de HvA doet, is dus heel slim. Ze maken de stap een stuk kleiner.”

Bovendien blijkt het docentschap óók toegevoegde waarde te hebben voor het bedrijfsleven. “Ik krijg veel berichten met de strekking: ‘ik zie dat je docent bent, wat betekent dat je een IT’er bent die goed kan praten en doceren. Die hebben we nodig.’ Dit biedt me dus ook nuttige ervaring voor die arbeidsmarkt. Het is een win-winsituatie.”

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juli-augustus 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.