Beheer

Personal Tech

Tablets, overal tablets

14 januari 2011

Marktonderzoeker IDC gaat ervan uit dat dit jaar wereldwijd 42 miljoen tablets over de toonbank gaan. Gartner gaat zelfs uit van 55 miljoen stuks, waarvan 40 tot 45 miljoen iPads. Alle nieuwkomers zullen dus hard moeten knokken om de overblijvende 10 tot 15 miljoen tablets te mogen leveren. Dat wordt een hard gevecht: bijna elke fabrikant van naam heeft inmiddels een tabletcomputer aangekondigd of al in de winkel liggen. Daarnaast hebben nog tientallen minder bekende leveranciers tablets van groot tot klein en van goedkoop tot duur aangekondigd.

Tijdens de CES kwam Motorola met de Xoom met 10-inchscherm op de proppen. Motorola heeft de primeur van Android 3 alias Honeycomb. Deze versie van Googles besturingssysteem is van de grond af aan ontworpen voor tablets. Acer toonde het prototype van de Iconia Tab 500, een forse tablet met Android 3 die in april wordt verwacht. Ook Toshiba wacht op Android 3 voor een nog naamloze 10-inchtablet die mogelijk in juli uitkomt.

HP toonde geen tablet met het webOS van Palm op de CES, maar zal deze naar verwachting begin februari onthullen.

Dell presenteerde in Las Vegas de Streak 7, verwijzend naar het schermformaat. Toshiba Dell kwam overigens in 2010 al met een uit zijn krachten gegroeide smartphone met 5-inchscherm naar buiten. BlackBerry-maker RIM mikt met de PlayBook (ook 7 inch) nadrukkelijk op zakelijke gebruikers. De verkoop van een wifi-model begint in maart, gevolgd door een 4G-versie in de zomer.

De meeste fabrikanten onderscheiden zich met features die Apple heeft weggelaten. Te denken valt aan camera’s, sim- en geheugenkaartjes, HDMI-connectors en Flash-ondersteuning. Daarnaast willen sommigen concurreren op prijs, of ze bieden een kleiner touchscreen dan de 9,7 inch van de iPad.

Toch zijn de meeste iPad-alternatieven min of meer getrouwe kopieën. Lenovo (Le Pad) en Asus (Eee Pad Transformer) lieten op de CES zien dat het ook anders kan. Hun ‘hybride’ apparaten zijn los te gebruiken of vastgeklikt aan een dockingstation, waarbij ze alle functionaliteit van een gewone laptop krijgen. Asus viel ook op met de Eee Pad Slider, voorzien van uitschuifbaar toetsenbord.

Gewoontegetrouw ontbrak Apple op de CES. Maar alles wijst erop dat dit voorjaar de tweede generatie iPad op de markt komt. Topman Steve Jobs onthulde in januari 2010 de eerste iPad. Als Apple zijn jaarlijkse opfrisritme vasthoudt, is de kans groot dat nog deze maand bekend wordt hoe de iPad 2 eruit gaat zien.

De praktijk leert dat tablets zich vooral lenen voor thuisgebruik. Een peiling van onderzoeksbureau ChangeWave onder bedrijven in de Verenigde Staten duidt erop dat er ook kansen liggen op de zakelijke markt. Van de ondervraagden wil 14 procent in het eerste kwartaal tablets voor het bedrijf te kopen. Ruim driekwart kiest voor Apple, rond 9 procent per fabrikant (ook) voor tablets van Dell, HP of RIM.

ChangeWave vroeg ook wat werknemers met hun iPad doen. Internetten (73 procent ) en mailen (69 procent) liggen voor de hand. Opvallend is dat 46 procent ‘verkoopondersteuning’ noemt en 45 procent ‘presentaties aan klanten’. Verder gebruikt 67 procent zijn iPad voor werken buiten kantoor in brede zin, en 38 procent als alternatief voor een laptop. Als de cijfers kloppen, dan zou de tablet meer dan een luxe speeltje voor de consument kunnen worden.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!