Supply Chain vaak onvoldoende voorbereid op nieuwe ontwikkelingen

25 juli 2008
Globalisering, verticale integratie en onlinemogelijkheden zijn juist de trends die door ongeveer 70 procent aangegeven wordt als invloed hebbende op de SCM-prestatie van organisaties. Dit blijkt uit een onderzoek dat onlangs door MarketCap is uitgevoerd in samenwerking met TXT e-Solutions.

Actuele forecasting en goed inkoopmanagement zijn van strategisch belang voor de supply chain-prestatie. Bijna iedere manager, tussen 90 en 100 procent, erkent dit. Dezelfde respondenten geven echter ook aan dat forecasting in hun organisatie sterk verbeterd kan worden. Dit is namelijk bij ongeveer 80 procent aan de orde. De SCM-applicaties blijken vooral niet voldoende uitgerust te zijn op gebied van globalisering, verticale integratie en onlinemogelijkheden. Bijna 50 procent van de respondenten geeft aan dat de SCM-applicatie niet voldoende is uitgerust voor globalisering. Meer dan 50 procent geeft dit aan voor verticale integratie. Bijna 60 procent zegt dat onlinemogelijkheden niet voldoende geïntegreerd kunnen worden in de SCM-applicatie. Resumerend; er is genoeg reden voor en behoefte aan verbetering.

De drie ontwikkelingen (globalisering, verticale integratie, en onlinemogelijkheden) hebben momenteel al veel invloed op de supply chain. Veel organisaties laten goederen uit het buitenland komen, omdat dit goedkoper of zelfs sneller (uit voorraad) leverbaar is. Daarnaast zijn er organisaties die toeleveranciers overnemen om zo de supply chain te verkorten en efficiënter te maken. Meer dan 60 procent geeft aan dat toenemende globalisering effect heeft op het sourcing- (inkoop) en planningsproces.

Ondanks de zogenaamde integrated solutions, waarbij een ISV alle soorten van applicaties voor de totale supply chain zoals ERP, CRM, SCM, SRM en PLM levert, is er toch een aanzienlijke tekortkoming op gebied van informatie-integratie binnen deze (extended) supply chain. Dit betekent dat bij een goede invulling van het SCM-onderdeel van de keten men zeker niet per definities bij de traditionele ERP-leveranciers moet gaan ‘shoppen’. Eindgebruikers zouden zeer zeker ook eens hun licht moeten opsteken bij de ‘best-of-breed’ partijen. SCM is tenslotte een specialisme en niet zomaar een extensie op een ERP-applicatie.


Verandert inkoop en planning?

Inkoop-en-planning

Bij het merendeel van de ondernemingen veranderen de processen van inkoop en planning onder invloed van globalisering.

Een gratis samenvatting van dit onderzoek is verkrijgbaar. Neem contact op met TXT e-Solutions (023) 551 75 31.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!