Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Suggestiebalk’ wijst surfers voortdurend op zijwegen

Heeii is een ‘suggestiebalk’ die de gebruiker zelf en gratis kan downloaden. De balk krijgt een plek aan de zijkant in de browser. Tijdens het surfen zal de balk continu relevante suggesties geven omtrent andere interessante websites. “In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google, werkt Heeii dus gedurende het normale browse-gedrag. Uniek is daarbij dat de balk continu actuele suggesties geeft. De tips die de gebruiker krijgt, hebben, indien relevant natuurlijk, echte nieuwswaarde.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Heeii creëert daarmee echt een heeeey!! effect”, aldus Joris Röling, die als projectleider aan Heeii werkt.
Het programma heeft toegevoegde waarde doordat de bezochte sites steeds worden opgeslagen in een database. Het programma analyseert waar je naar kijkt. “Het systeem maakt een samenvatting van de bezochte websites en vergelijkt deze dan weer met andere samenvattingen in de database. De inhoud van een gegeven suggestie heeft altijd een sterke correlatie met de inhoud van de website waar de bezoeker op dat moment naar kijkt. Het is dus niet zo dat ‘grote’ sites voorrang hebben op kleinere sites of bedrijven”, zegt Kuiper.
Röling maakt de vergelijking met bedrijven als Amazon en ook Bol.com. Als klant ontvang je op deze webwinkels koopsuggesties. “Dit gebeurt allemaal aan de hand van profielen en tot nu toe klopt dat voor mij in ieder geval altijd. Er wordt gekeken naar je eigen koopgedrag en dit wordt vergeleken met dat van anderen die een aantal dezelfde producten hebben gekocht. Zo werkt Heeii eigenlijk ook. Eigenlijk levert het ons mensenkennis op. Aan de hand van het surfgedrag kunnen we een profiel van gebruikers schetsen.”

Geen reclame
September vorig jaar is de ontwikkeling gestart. In januari kwam de alfaversie uit, en sinds mei dit jaar is de eerste bètaversie op de markt. Momenteel heeft Heeii wereldwijd enkele honderden gebruikers. “Maar we hebben nog geen reclame gemaakt en de bèta is pas klaar. De gebruikers zijn tot nu toe tevreden. Mensen installeren Heeii, gaan het vervolgens gebruiken en blijven dat ook doen. Het is eigenlijk net als bij grote televisieprijzen. Diegene die naar ons kijkt, is enthousiast.”
Voor het aan de man brengen van Heeii heeft Kuipers het bedrijf Elkoog in het leven geroepen, dat ook het intellectueel eigendom beheert. Kuipers startte in 1998 met zijn bedrijf BuyWays in Groningen. De onderneming richt zich op het bedrijfsleven en biedt diensten zoals efficiencyverbetering en kostenbesparing door het inzetten van op open source georiënteerde internettechnologie. Een voorbeeld hiervan is het opzetten van online-mediacampagnes.
Aangezien de doelgroep van Heeii veel ruimer is, besloot Kuipers het intellectueel eigendom van de suggestiebalk onder te brengen in een nieuwe bv. “We hebben vanuit BuyWays veel kennis en input in Elkoog BV gestopt, maar het dagelijkse werk, dus de exploitatie, is dus voor Elkoog. De twee ondernemingen zijn daardoor wel nauw met elkaar verweven.”

Vertrouwen
Het bedrijf Elkoog richt zich vooralsnog uitsluitend op de suggestiebalk. In de toekomst gaat dat echter wel veranderen. “Onder het label Heeii kunnen we nog heel veel andere dingen doen, die voortkomen uit de techniek die we voor de zoekbalk gebruikt hebben. Omdat we profielschetsen kunnen maken naar aanleiding van iemands surfgedrag, zou je ook mensen met elkaar kunnen matchen”, beredeneert Kuiper.
Onder de vlag Heeii willen Kuipers en Röling waarschijnlijk nog dit jaar een nette en serieuze datingsite lanceren. “En zo kunnen we tal van takken gaan opzetten met behulp van de techniek achter Heeii”, vertelt Röling.
Het toekomstperspectief van Elkoog en Heeii zien beide mannen positief in, met een verloop vergelijkbaar met een product als Mozilla Firefox. “Steeds meer mensen gaan het gebruiken. In eerste instantie mikken we toch op honderdduizenden gebruikers wereldwijd en dat moet alleen maar groeien natuurlijk”, zegt Kuipers.
“De behoefte is er en Heeii is vooralsnog uniek. Het hangt wel in de lucht. Hier en daar zijn er wel diensten die iets in deze richting doen, maar tot nu toe beslaat dat vaak maar zo’n tien procent van wat Heeii kan.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in