Overslaan en naar de inhoud gaan

Strijd tussen ontwikkeling en beheer

Projecten ervaren IT-beheer vaak als belemmering voor vernieuwingen. IT-beheer daarentegen ervaart vernieuwingsprojecten vaak als bedreiging voor de continuïteit van de bestaande IT-dienstverlening. De business echter heeft systemen nodig die voldoen aan de eisen van functionaliteit, beschikbaarheid en betrouwbaarheid, en tegelijkertijd vernieuwingen die snel, flexibel en foutloos worden ingevoerd.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Interne strijd binnen het IT-domein als gevolg van het ogenschijnlijke dilemma tussen ontwikkeling en beheer is ongewenst. Immers: dergelijke controverses zijn meestal non-productief, demotiverend, vertragend, kostenverhogend en leiden niet zelden tot een informatiesysteem dat niet voldoet aan de eisen van performance en beschikbaarheid.Er zijn praktijkvoorbeelden te over die (deels) het gevolg zijn van deze ‘verzuilingsproblematiek’. Om er enkele te noemen: C2000, de automatisering bij de politie, de Belastingdienst, de frequente onbeschikbaarheid van Postbank.nl.We kunnen dit beschouwen als ongewenste neveneffecten van wat in de literatuur ‘het natuurlijke krachtenveld tussen beheer en ontwikkeling’ wordt genoemd. Maar is deze tegenstelling tussen projectorganisatie en beheerorganisatie wel nodig?Iedereen is het erover eens dat de partijen bij elkaar gebracht moeten worden. De vraag is alleen: Hoe breng je de partijen op één lijn, waardoor zowel stabiliteit als flexibiliteit wordt gewaarborgd en vernieuwingsprojecten en beheer samen succesvol kunnen zijn in een wereld van continue verandering?Er is al veel geschreven over de succesfactoren van IT-projecten: samenwerking tussen business en IT, projectmanagement, opdrachtgeverschap, reduceren van omvang en complexiteit, vastleggen van uitgangspunten, randvoorwaarden en resultaten. Eén belangrijke succesfactor wordt daarbij vaak vergeten: het slechten van de kloof tussen IT-beheer en IT-ontwikkeling.Er zijn een aantal factoren te onderkennen die bijdragen aan deze kloof: focus (1), methodieken (2) en organisatie (3).Het lijkt een open deur, maar de sleutel tot het overbruggen van de kloof tussen beheer en ontwikkeling is ‘samenwerking’. Maar als het zo simpel is, waarom bestaat het probleem dan nog? Welnu: ‘dat’ samenwerking gecreëerd moet worden is duidelijk, maar ‘hoe’ doe je dat? De crux zit hem in het moment en de manier waarop die samenwerking wordt vormgegeven.Doorgaans zijn, behalve klant en gebruikers, vier partijen betrokken bij IT-veranderingsprojecten: de beheerorganisatie, de projectorganisatie, de opdrachtgever en het senior management. Wat moeten zij concreet doen om de kloof tussen beheer en ontwikkeling te dichten?

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in