Strijd om werkplek ontbrandt

9 oktober 2009
Na Google kwam deze week ook IBM met een laaggeprijsde Saas-oplossing voor de werkplek. IBM positioneert zijn ‘LotusLive iNotes’ als directe concurrent van Google Gmail en Microsoft Exchange en verwacht belangstelling voor de dienstverlening van grote bedrijven die hun e-mail willen uitbestedenin de vorm van software-as-a-service (SaaS).

Cloud computing, werken met opslag, software en rekenkracht die zich elders – ergens, verspreid in ‘het net’ – bevindt, staat alom in de aandacht. Vanwege de schaalvoordelen en de hoge benuttingsgraad die de cloud-providers realiseren, belooft het flexibiliteit, betrouwbaarheid en lage kosten. Het aanbod dekt inmiddels het hele IT-spectrum, van infrastructuur (Amazons Elastic Compute) en werkplekken (Google App’s) tot collaboration (Google Wave) en bedrijfsapplicaties (Force.com).

Volgens IDC gebruikt inmiddels bijna een op de vijf bedrijven Google Docs. Dat concludeert de marktonderzoeker uit een inventarisatie onder 262 bedrijven, waarvan 80 procent in de Verenigde Staten. IDC maakte bij dit onderzoek geen onderscheid tussen zakelijke Google Apps-accounts en accounts die medewerkers van bedrijven op hun eigen houtje aanmaakten. Het cijfer van 80 procent geeft daarmee ongetwijfeld een geflatteerd beeld. Niettemin maakt het duidelijk dat SaaS en cloud computing op desktop geen experimentele technologie meer is.

De verschuivingen die SaaS- en cloudtechnologie in de IT-markt teweegbrengen, reiken verder dan alleen de aanbieders van de technologie zelf. Behalve IBM en Microsoft zullen ook de supportdienstverleners als Getronics, Capgemini en Atos Origin zich moeten aanpassen aan de nieuwe en efficiëntere werkplekken ‘in de wolk’.

Deze bedrijven draaien nu nog forse omzetten met het aan de praat houden van soms wel honderdduizenden ‘instanties’ van Microsofts Office, Lotus Notes of Exchange. Met SaaS verschuift het zwaartepunt in de werkplekdienstverlening van lucratief on-going beheer naar implementatie. En die implementaties zijn bovendien simpeler, dus goedkoper.

Volgens Ron Tolido zullen werkplekdienstverleners compensatie moeten zoeken in aanvullende nieuwe toegevoegde waarde voor hun opdrachtgevers: “Het heeft geen zin om je omzet op peil te houden door dingen geforceerd omslachtig te blijven doen. Onze expertise is daarom niet werkplekbeheer, maar innovatie. Niet alleen op de desktop, maar vooral ook in bedrijfstoepassingen, waar SaaS en cloud computing ook veel verandering teweegbrengt.”

Tolido is de Nederlandse technologiedirecteur van Capgemini, het bedrijf dat in 2007 wereldwijd als eerste dienstverlener een Apps-partnership met Google aanging. Internationaal leverde dat Capgemini een aantal leuke opdrachten op, onder meer voor het Franse Valeo met enkele tienduizenden werkplekken. Maar in Nederland reageren de grote klanten van Capgemini nog terughoudend.

“Ze zijn enorm belangstellend, maar reageren uiteindelijk nog met een ‘ja, maar hoe zit het met beveiliging, met governanceregels, met migratie, met ...”, vertelt Tolido.

Navraag bij Google leert dat Europa in de SaaS-trend wat achterloopt op Amerika en dat Engeland en Frankrijk op dit moment in Europa de koplopers zijn. Volgens ‘Benelux territory manager’ De Muynck Keizer zijn het in Nederland vooral middelgrote bedrijven en instellingen als D&M (Philips spin-off), NEVI (Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement), de universiteiten van Leiden en Utrecht en het Sinoza-lyceum in Amsterdam die de spits afbijten in de SaaS-trend.

Dat is ook min of meer in overeenstemming met karakteristieken van het concept: flexibiliteit, lage kosten en weinig IT-aandacht behoevend. Logisch gevolg van de voorhoederol van het mkb is echter wel dat ook aan de leverancierszijde een sterke bias naar mkb ontstaat; het zijn niet Capgemini en Accenture die in Nederland de meeste Google Apps-werkplekken beheren, maar kleine specialisten als e-office, Insight en het geheel in cloud computing gespecialiseerde g-Company. Hoe de gevestigde IT-orde dat gaat oplossen, is nog even spannend. Trefwoordklein

De Open Universiteit is met ruim twintigduizend accounts de grootste Google Apps-gebruiker in Nederland. Elke student heeft een eigen studie-e-mailadres en ‘Google Apps Education’, voorzieningen om te chatten, agenda’s bij te houden, documenten te bewerken en te delen met andere studenten of docenten.

Google Apps voor bedrijven, de zogeheten Premier Edition, is twee jaar na de introductie onmiskenbaar aan een gestage opmars begonnen. Wereldwijd zijn er al zo’n 1,7 miljoen bedrijven die gebruikmaken van het ‘in the cloud’-alternatief voor klassieke office-applicaties als MS Office en Exchange of Lotus Notes.

Voor een ‘flat fee’ van zo’n 40 euro per seat per jaar krijgen klanten van Google de beschikking over een applicatie-’suite’ met onder meer mail (met eigen zakelijke domeinnaam), tekstverwerking, spreadsheets, presentaties, agenda, adressenbeheer en audio-/videochatting. Daarmee zijn flinke besparingen te behalen. Tot wel een factor tien, claimt Google zelf. De belangrijkste besparingsposten zijn: hardware, software en implementatie.

Daarnaast genieten gebruikers van Google Apps Premier Edition (GAPE) van een hogere beschikbaarheidseis. Google garandeert niet meer dan 99,9 procent beschikbaarheid op jaarbasis. Maar volgens onderzoek van Radicati Group zou het aantal storingen op jaarbasis in de praktijk stukken minder zijn dan bij de gemiddelde ‘on-premises’ implementatie van Exchange of Lotus.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.