Innovatie & Strategie

Procesmanagement
silo's

Strategische proceseigenaren, breek de silo’s af!

Vermijd de belemmering van procesresultaten

© CC0 Pixabay Marcson
20 oktober 2020

Vrijwel elke organisatie kampt met silo’s. Zij zorgen voor onnodige belemmeringen. Met procesgericht werken kan de samenwerking al fors verbeteren, maar het volledig afbreken van silo's lukt daar niet mee. Suzie Joku ziet hierbij een belangrijke taak voor de strategisch proceseigenaar.

Iedereen die BPM/Lean-projecten uitvoert of procesgericht werken wil introduceren, zal het herkennen. Processen beschrijven en samen met medewerkers optimaliseren lukt nog wel, maar op een gegeven moment komen er issues naar boven die niet binnen de scope van zo’n optimalisatieproject op te pakken zijn: muren die tussen afdelingen staan, mensen die langs elkaar heen werken, en afdelingen die op eilandjes werken. Kortom: silo’s. Silo’s komen in veel organisaties voor; soms onzichtbare muren in alle soorten en maten, met bureaucratie, vertraging, fouten en slechte resultaten tot gevolg. Silo’s zijn ongrijpbaar en kennen vaak een lange geschiedenis. Ze zijn geworteld in een onderstroom die niet met procedures en flowcharts te tackelen is, maar wel invloed hebben op proces- en dus organisatieresultaten.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!