Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Amazon pakje

Straks ontvang je pakketje voordat je iets bestelt

Binnenkort is het voor webwinkel aantrekkelijker iets op te sturen voor je besluit te bestellen.

© Shutterstock
18 oktober 2017

Binnenkort is het voor webwinkel aantrekkelijker iets op te sturen voor je besluit te bestellen.

De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en data-analyse zorgt voor steeds betere voorspellingen.

Wanneer voorspellingen zo goed zijn, dat de kans meer dan 50 procent is dat je een product houdt als je het op de stoep aantreft, wordt het voor een online winkel handiger het vast op te sturen voor je hebt bedacht het te gaan bestellen. De winkel kan de logistiek zo efficiënter inrichten en bovendien wordt het risico vermeden dat je het bij een concurrent besteld. Het aantal retourzendingen zal toenemen, maar ook daar kan de logistiek op worden aangepast. Elke week rijdt de pakjesdienst door de straat en neemt in één keer alle geweigerde pakjes mee.

Gaat dit toekomstbeeld veel te ver?

Niet voor Amazon, dat al een patent heeft op Anticipatory package shipping, onthulde gisteren Ajay Agrawal, hoogleraar ondernemerschap aan de Universiteit van Toronto op een congres van SAS Institute. Hij maakte de vergelijking tussen de fase waar kunstmatige intelligentie nu is en die van het internet in 1995. Toen sprak iedereen over de komst van 'de nieuwe economie' die de maatschappij radicaal zou veranderen. Nu zingt het rond dat kunstmatige intelligentie dat weer gaat doen.

Agrawal legt uit dat iedereen dat denkt, behalve economen. Dat was ook zo in 1995. Voor economen geldt alleen de markt van vraag en aanbod, kosten en prijzen en productiviteit en winstgevendheid. Allemaal zaken die niet zijn veranderd en dat ook niet snel zullen doen.

Beter en goedkoper voorspellen

Het enige dat kunstmatige intelligentie toevoegt aan dit proces is dat de mogelijkheden om te voorspellen sterk worden uitgebreid. En dus dat voorspellen goedkoper en beter wordt. Dat helpt de mens weer bij het nemen van beslissingen. Bijvoorbeeld of je het pakje wat je op de stoep aantreft, ook uitpakt en betaalt of terugstuurt.

Of Amazon het patent ook daadwerkelijk te gelde maakt, valt zoals altijd met patenten nog te bezien. Het bedrijf blijkt wel weer een vooruitziende blik te hebben. Het patent werd al in 2012 ingediend bij het US Patent Office.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
Anoniem 23 oktober 2017 08:48

Sterker nog als je een pakketje ontvangen hebt waar je niet om gevraagd heb, mag je deze houden.

Anoniem 18 oktober 2017 16:53

Hier zitten nog een paar juridische addertjes onder het gras lijkt me. Als potentiële ontvanger ben ik niets verplicht en afleveren bij buren kun je dan ook beter afschaffen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.