Beheer

Datamanagement
opslag

Storing Belastingdienst zorgt nog voor lege datavelden

Mensen die wel kunnen inloggen bij Belastingdienst zien lege invulvelden.

Mensen die wel kunnen inloggen bij Belastingdienst zien lege invulvelden.

De Belastingdienst heeft nog altijd te kampen met een storing, die óf een nieuwe IT-verstoring is óf een voortzetting van wat al sinds maandagnacht 1 maart speelt. Terwijl het aantal gelijktijdig toegelaten mensen doelbewust wordt beperkt, de kans op succesvolle aangifte te verhogen, krijgen ingelogde mensen formulieren voorgeschoteld waar geen gegevens vooraf zijn ingevuld.

Op de eigen website heeft de Belastingdienst dinsdagavond verklaard dat de initiële storing is opgelost. Dit na een oplossingspoging waarbij de haperende systemen tijdelijk geheel niet bereikbaar waren voor mensen die hun aangifte willen doen. Na de 'reboot' en de verklaring dat de storing voorbij is, hebben particulieren en ondernemers nog altijd problemen met inloggen en het doen van hun aangifte. Dit betreft het probleem dat aangiftes niet zijn voorzien van gegevens die de Belastingdienst heeft en vooraf voor mensen invult.

Nog steeds storing

Het webcareteam van de Belastingdienst laat aan klagende mensen weten dat er nog steeds sprake is van een storing. Deze mededeling wordt ook op donderdagochtend nog gegeven. Daarmee zou de hardnekkige storing dus de vierde dag in gaan. Op de homepage van de Belastingdienst staat geen storingsmelding maar wel de boodschap dat aangifte doen beperkt mogelijk is.

In de uitleg bij die mededeling spreekt de dienst van een ernstige technische storing, "sinds de start van de aangiftecampagne". AG Connect heeft vragen uitgezet over de aard en duur van de storing plus de dinsdagavond ondernomen oplossingsactie, en of er dus sprake is van opeenvolgende storingen. In de verklaring over de huidige haperingen lijkt het erop dat de IT-herstelhandeling van dinsdagavond niet volledig succesvol is geweest.

'Op de goede weg'

"We zoeken naar de oorzaak van de storing en werken hard om deze zo snel mogelijk op te lossen. Gisteravond en vannacht hebben we werkzaamheden aan onze systemen gedaan. We zitten op de goede weg met het oplossen ervan. En houden dit ook nauwlettend in de gaten."

"We hebben vooraf veel getest, toen zijn de problemen niet ontdekt." Hierbij wijst de Belastingdienst er ook op dat niet iedereen problemen ervaart bij het online aangifte doen. "Meer dan 474.000 mensen hebben van 1 tot en met 3 maart succesvol aangifte gedaan." In totaal hebben 8,3 miljoen mensen een uitnodiging ontvangen om aangifte te doen, waarvan 6,8 miljoen particulieren zijn en 1,4 miljoen ondernemers.

Als systemen stabiel blijven

Op dinsdag is al de maatregel genomen om het aantal gelijktijdige gebruikers te beperken; van 140.000 naar 40.000. Het plan was toen om in de loop van de komende dagen dat aantal weer op te schroeven om uiteindelijk het normale maximum te bereiken. Nu luidt de boodschap: "Als onze systemen stabiel blijven, verhogen we geleidelijk aan het maximum aantal gebruikers". De deadline voor het doen van aangifte ligt op 1 mei dit jaar.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
6
Reacties
Kees Noorlander 05 maart 2021 13:50

Vroeger was je maar even online en kon je al vanaf januari met een programma op je PC offline alles invullen. Daarna snel je aangifte uploaden en klaar is alles. Sinds dat is veranderd, zijn er vaak capaciteitsproblemen. En dat is dus volkomen onnodig.

W. van Hulst 04 maart 2021 21:41

Om 21:20 (04-03) kon ik even inloggen gegevens ingevuld krijg ik de melding gegevens mogelijk niet opgeslagen en ik kan niet meer verder. Uitgelogd kan weer niet inloggen.

Kasper Meeuwsen 04 maart 2021 18:04

Och och Rinus, wat ben je toch een interessant en belangrijk man. Had je niks beters te doen in die tijd? Wat ben je eigenlijk 'waard' per uur?

Hennie van Wiefferen 04 maart 2021 16:24

Komt het ooit nog goed met die belastingdienst.
Ik heb er al heel wat uren ingestoken.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker is de slogan van deze dienst.

Rinus 04 maart 2021 15:52

Ben inmiddels enkele uren aan kostbare tijd kwijtgeraakt. Wordt steeds halverwege aangifte uit systeem gegooid en kan weer opnieuw beginnen.
Wie gaat mij die verloren uren vergoeden.????

Jim van der Lee 04 maart 2021 13:44

Ik probeer vanaf 1 maart 2021 in te loggen; vandaag donderdag 4 maart 2021 kan ik om 13:40 uur nog steeds niet inloggen. Het is echt hopeloos gesteld met deze overheidsdienst; wel onschuldige medelanders voor fraudeur brandmerken, maar een simpel belastingsysteem kunnen ze niet in de lucht houden. Ik hou er mee op want ik voel dat ik heel kwaad word van al het weggegooid belastinggeld.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.