Beheer

Infrastructuur
stoplichten

Storing Belastingdienst begon door doseringsfout

Toelating van toestromende gebruikers haperde. Exacte oorzaak nog onbekend.

© Shutterstock
8 maart 2021

Toelating van toestromende gebruikers haperde. Exacte oorzaak nog onbekend.

De Belastingdienst lijkt de grote storing van vorige week te boven te zijn. Toch wordt het aantal gelijktijdig ingelogde gebruikers nog wat beperkt gehouden, én houdt de fiscus vol dat het geen overbelasting door aangifteplegers of een DDoS-aanval was. De fout zit in de dosering voor de 'digitale opritten', krijgt AG Connect te horen.

"Je kunt het inloggen op MijnBelastingdienst om aangifte te doen vergelijken met het oprijden van een snelweg via een oprit", mailt een woordvoerder van de Belastingdienst. Hij antwoordt op vragen van AG Connect over de oorzaak of regio van de (vermoede) oorzaak van de flinke storing van vorige week. Daardoor konden particulieren en ondernemers vanaf maandagochtend (1 maart, de eerste aangiftedag) niet betrouwbaar inloggen op Mijn Belastingdienst.

Toeritdosering

Het onderdeel van de complexe IT-infrastructuur van de Belastingdienst waar de storing zijn oorsprong heeft, is de dosering van gebruikers voor het gelijktijdig inloggen. De woordvoerder hanteert de metafoor van de 'digitale oprit'. "Succesvol inloggen betekent invoegen op de snelweg. De Belastingdienst heeft 4 van deze opritten, waardoor een groot aantal mensen tegelijk kan inloggen en aangifte doen. Bij te veel gebruikers wordt toeritdosering toegepast, net als bij een snelweg, met een stoplicht op de oprit."

"Door nog onbekende oorzaak functioneerde dat stoplicht niet goed en raakte de toerit verstopt of was de doorstroming op de toerit onvoldoende. Dat hebben we nu opgelost. Mensen kunnen nu weer normaal aangifte doen – invoegen op de snelweg dus. En als ze hun aangifte versturen, verlaten ze zogezegd weer de snelweg."

Desondanks houdt de Belastingdienst het aantal gelijktijdige gebruikers nog laag. Deze aanpak heeft aanvankelijk geleid tot speculatie over een DDoS (distributed denial of services) - al dan niet door kwaadwillenden als aanval ingezet. Daarover heeft de Belastingdienst ontkennende verklaringen afgegeven.

Op ander moment proberen

"Om de doorstroming op de snelweg op orde te houden, blijven we gebruik maken van de toeritdosering met een werkend stoplicht. Het kan dus zijn dat je soms gedurende een tijd voor een stoplicht moet wachten. Dit laten we dan zien door middel van een aparte pagina. We vragen mensen het dan op een ander moment te proberen."

"We lijken erin geslaagd te zijn de storing te verhelpen. Maar we schalen nu geleidelijk op, om zo zeker te weten dat het ICT-landschap stabiel is en mensen die ingelogd zijn, dat succesvol kunnen afronden. Die capaciteit willen we nu stapsgewijs naar 50.000 brengen. Meestentijds is dat voldoende om de vraag aan te kunnen." Het eerder door de Belastingdienst genoemde aantal van 140.000 ingelogde gebruikers is een maximum, zo laat de woordvoerder weten aan AG Connect.

Update:

De woordvoerder van de Belastingdienst corrigeert nog dat het inloggen op MijnBelastingdienst wél mogelijk was: "Er zijn altijd aangiftes blijven binnenkomen. Tot 8 maart zijn er ruim 1,6 miljoen aangiftes binnengekomen: Aangifte inkomstenbelasting 2020 - Over de Belastingdienst".

AG Connect heeft dan ook aangepast dat particulieren en ondernemers 'niet betrouwbaar' konden inloggen, in plaats van 'niet inloggen'.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
1
Reacties
Ed Snabel 08 maart 2021 12:23

Probeer al een week in te loggen, ook om 04.00 uur in de nacht maar ook dat lukt dan niet, de belastingdienst, "leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel" nou niet dus.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.