Overslaan en naar de inhoud gaan

SPIN-model verbetert verkoopgesprek

Huthwaite International verzorgt trainingen en coaching in onder andere SPIN. SPIN staat voor de stappen in een (sales)gesprek: Situatievraag, Probleemvraag, Implicatievraag en Nuttig effectvraag. Het model werd in de jaren zeventig ontwikkeld door onderzoeker en psycholoog Neil Rackham, die systematisch tienduizenden salesgesprekken in business-to-business onderzocht. Hij analyseerde waardoor gesprekken succesvol worden afgerond en vertaalde zijn bevindingen naar dit model.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Zijn opdrachtgevers waren onder meer IBM en Xerox. “SPIN leert mensen hoe je heel gestructureerd en wetenschappelijk onderbouwd succesvol kunt verkopen in een complexe, zakelijke omgeving”, zegt Weijers. Huthwaite werd door Rackham opgericht.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in