Innovatie & Strategie

Juridische zaken
Renault-autofabriek

Softwarefraude met dieselauto's leidt tot nieuwe massaclaim tegen Renault

Compensatie-eis van 20% aankoopbedrag voor Nederlandse dieselrijders.

© Groupe Renault
23 november 2022

Compensatie-eis van 20% aankoopbedrag voor Nederlandse dieselrijders.

Autoconcern Renault is in Nederland voor de rechter gesleept vanwege een nieuwe massaclaim in verband met het dieselschandaal. Volgens de stichting Emission Claim heeft het Franse Renault jarenlang gesjoemeld met de uitstoot van dieselauto’s waardoor de voertuigen tot wel zestien keer de wettelijke toegestane hoeveelheid schadelijke stikstoffen uitstoten.

Het gaat om ongeveer 300.000 auto’s die zijn gemaakt tussen 2009 en 2019. De betrokken Nederlandse dieselrijders worden opgeroepen om zich te melden. Emission Claim wil voor hen ongeveer 20 procent van het aankoopbedrag terugeisen, waardoor de claim volgens een snelle berekening van een woordvoerder zomaar zou kunnen oplopen tot 3 miljard euro.

Oproep aan dieselrijders

Volgens de stichting is het van groot belang dat zoveel mogelijk Renault-klanten zich melden. "Zodat wij voor de komende rechtszaak op 8 december met zoveel mogelijk aangesloten gedupeerden voor de rechtbank in Amsterdam staan", staat in een verklaring.

De zaak wordt gefinancierd door de Amerikaanse claimadvocaat Steve Berman die in de Verenigde Staten al heeft gezorgd voor grote schikkingen, onder meer in zaken over het dieselschandaal tegen Volkswagen en Mercedes. Hij financiert in ons land naast de zaak tegen Renault ook dieselclaimzaken tegen Mercedes en Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroën en Opel.

Tweede massaclaim in Nederland

Het is in Nederland niet de eerste zaak tegen Renault. Eerder diende stichting Car Claim ook al een grote massaclaim in tegen Renault en dochter Dacia vanwege het dieselschandaal. Bij de bekendmaking van die zaak in november vorig jaar werd gesproken van een claimbedrag tot zo'n 1 miljard euro. Car Claim voert samen met de Consumentenbond procedures tegen meerdere autofabrikanten.

Het dieselschandaal kwam in 2015 aan het licht bij Volkswagen. Dat concern gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. Later werd duidelijk dat ook bij andere autoconcerns sjoemelsoftware is gebruikt.

1
Reacties
Bop 25 november 2022 14:46

En wat is dan de schade voor de consument?

Niet.

Blame & claim, Amerikaan.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.