Development

Software-ontwikkeling
737 MAX

Softwarefix voor Boeing 737 was al maanden in de maak

Boeings fix voor zijn 737 MAX zou flink uitstel hebben uitgelopen door bureaucratie en Trumps overheidsshutdown.

© Boeing
14 maart 2019

Boeings fix voor zijn 737 MAX zou flink uitstel hebben uitgelopen door bureaucratie en Trumps overheidsshutdown.

Een complexe fix voor de softwarefout in Boeings 737 MAX-vliegtuigen is al enkele maanden in de maak, laat de vliegtuigfabrikant weten. Release daarvan zou echter flinke vertraging hebben opgelopen, aldus berichten nu. De oorzaak daarvoor is een combinatie van bureaucratie, inschattingen dat er geen hoog risico was, plus nog de door president Trump veroorzaakte shutdown van de Amerikaanse overheid.

De door Boeing aangekondigde software-update voor zijn nu omstreden 737 MAX-toestellen is al maanden lang in de maak. De vliegtuigfabrikant zelf spreekt in een persverklaring van "de afgelopen maanden en in de nasleep van Lion Air-vlucht 610". Daarmee is overigens niet hard gesteld dat het ontwikkelwerk is begonnen ná het neerstorten van die Indonesische vlucht in oktober vorig jaar. De aankomende fix voor de onboard-systemen voor vluchtcontrole omvat een veelvoud aan veranderingen.

'Softwareverbetering'

Boeing zelf geeft aan dat zijn 'flight control software enhancement' diverse wijzigingen op verschillende gebieden aanbrengt. Dit omvat het MCAS-bijstuursysteem (Maneuvering Characteristics Augmentation System), maar ook de informatieweergave aan piloten in de cockpit, en daarnaast nog bedieningshandleidingen voor piloten en training. De softwarekant van deze verbeteringen, om volgens Boeing "een veilig toestel nog veiliger te maken", brengt input van meerdere sensors samen om het correctiesysteem van de 737 MAX niet langer op een enkele sensor te laten vertrouwen.

Het fatale ongeluk met vlucht 610 eind vorig jaar was zeer waarschijnlijk te wijten aan onterecht naar beneden bijsturen door het automatische systeem, dat namelijk dacht dat het toestel veel te steil aan het stijgen was. Dit komt naar voren uit het voorlopige onderzoeksrapport van de Indonesische  commissie die gaat over transportveiligheid (KNKT). Door de foute sensorinformatie - dan wel verkeerde interpretatie van die data - dook de neus van het toestel telkens naar beneden.

Telkens naar beneden duiken

Meer dan vierentwintig keer wisten de piloten het toestel handmatig weer recht te krijgen, maar de vijfentwintigste keer dat de automatische bijstuurde was fataal. Dit blijkt uit het voorlopige KNKT-rapport dat eind november vorig jaar is uitgebracht. Het definitieve rapport van de KNKT wordt pas in augustus of september verwacht. Tot die tijd worden er geen publieke mededelingen gedaan over het lopende onderzoek naar het neergestorte Boeing-toestel.

Ondertussen is er in Ethiopië een onderzoek gestart naar de recente crash met een 737 MAX. Dat tweede fatale ongeluk in nog geen half jaar tijd heeft dit type vliegtuig wereldwijd al vliegverboden bezorgd. Ook in de VS; opgelegd door Trump. "Het was niet nodig, maar wel de juiste beslissing", aldus de Amerikaanse president. Ook de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA (Federal Aviation Administration) oordeelt dat een vliegverbod niet echt nodig is.

Bureaucratie, Trump en risico-inschatting

De Wall Street Journal (WSJ) weet nu te melden op basis van anonieme insiders dat Boeings fix niet alleen al maanden in de maak is, maar dat er ook sprake is van maanden vertraging. Oorspronkelijk was de planning om de fix in januari dit jaar uit te brengen. Onderhandelingen tussen Boeing en de FAA zouden voor uitstel hebben gezorgd. De twee partijen konden het volgens de WSJ-bronnen niet eens worden over de benodigde reikwijdte van updates aan de on-board vluchtsystemen van de 737 MAX-modellen.

Daarnaast was er verdere vertraging doordat de Amerikaanse overheid zo'n vijf weken lang heeft stilgelegen. Dankzij de shutdown van president Trump waren namelijk alle niet-essentiële overheidswerknemers niet aan het werk. Bovendien hadden zowel de FAA als ook Boeing de inschatting dat er geen direct veiligheidsgevaar was, aldus de bronnen van de Wall Street Journal.

De FAA spreekt tegen dat de shutdown voor vertraging in het software-ontwikkelwerk heeft gezorgd, meldt CNN. Indien die verklaring de waarheid is, zegt dat nog niets over de mogelijkheid van uitloop voor het keuren, goedkeuren en uiteindelijke uitbrengen van de fix voor vliegtuigen. De verwachting is nu dat de updates voor Boeings 737 MAX-toestellen in april worden uitgebracht.

Lees meer over
Lees meer over Development OP AG Intelligence
3
Reacties
Mr A.F. le Gras 15 maart 2019 15:30

Beste Lowlander,
Essentieel element van elke democratie, hier of in de US of waar dan ook, is het budgetrecht van het parlement. Het gaat daarbij niet om de vraag waar het gevraagde geld aan besteed moet worden, maar om het principe dat er geen geld door de overheid besteed mag worden als het parlement daar geen toestemming voor gegeven heeft. Zonder dat budgetrecht is een parlement een tandeloze tijger. Elke poging om het parlement dat recht te ontnemen is bijgevolg een aanslag op de democratie, ongeacht of dat bestaat uit (dreigen met) een government shutdown of met het uitroepen van een noodtoestand en het siert een parlement alleen maar als zij zich daartegen teweer stelt. De AG redactie legt dus terecht de verantwoordelijkheid voor de government shutdown bij Trump.

Het is goed als ook IT'ers er blijk van geven de elementaire beginselen van een parlementaire democratie te kennen en te begrijpen. Kan ook in ons land nog van pas komen.

Jasper Bakker Jasper Bakker 14 maart 2019 13:45

Beste Lowlander,
Volgens president Trump is er in veel gevallen schuld te wijten aan de democraten, en halen zijn supporters ook wel zijn uitspraak 'both sides' aan. De aanloop naar de shutdown geeft echter anders aan: de democraten weigeren te zwichten voor Trumps eis van miljardenbudget voor zijn verkiezingsbelofte van een grensmuur (waar Mexico volgens de toenmalige presidentskandidaat voor zou betalen).
Hierover zijn diverse analyses gemaakt, ook rekening houdend met het 'moddergooicircus'.
Mvg,
Jasper

Lowlander 14 maart 2019 12:31

Best wel zielig, dat AG redactie het plaatsen van Trump bashing toelaat "....de door president Trump veroorzaakte shutdown....".
In het moddergooi circus van de USA zijn de democraten evenredig schuldig aan deze shutdown. Er had dus ook "....de door de democraten veroorzaakte shutdown...." kunnen staan. AG moet zich m.i. verre houden van dit soort politiek gekleurde uitspraken, "....de USA overheidsshutdown...." was voldoende geweest.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.