Beheer

Security
Phishing

Social engineering groter risico door coronacrisis

Beleid, controle en meldpunten bieden beste bescherming.

4 november 2020

Nu heel Nederland thuiswerkt wordt de dreiging van social engineering alleen maar groter. Waar je vroeger even naar de baas kon lopen om te vragen of een rekening wel écht betaald moest worden, wordt nu de drempel van telefoneren opgeworpen. En ook een gebrek aan beleid, meldpunten en controle-opties zorgen voor problemen.

Dat de mens de zwakste schakel in de beveiligingsketen is, wordt keer op keer bewezen. Bijvoorbeeld tijdens de Twitter-hack van deze zomer, waarbij hackers via een phishingaanval toegang kregen tot diverse accounts. En social engineering-aanvallen – waarbij kwaadwillenden zich specifiek op die zwakke schakel richten - nemen alleen maar toe.

Dat geldt bijvoorbeeld voor phishing-aanvallen: volgens dr. Dipti Sarmah, die bij de Universiteit Twente onderzoek doet naar cybercriminaliteit tijdens de pandemie, steeg het aantal Covid-19-gerelateerde phishingmails in het midden van de pandemie. Denk bijvoorbeeld aan phishingmails over Zoom, waarin staat dat de videobeldienst geüpdatet moet worden of dat er een geplande vergadering is. Nu Zoom flink meer gebruikers heeft gekregen, nemen dat soort mails ook toe. Inmiddels is het aantal phishingmails gerelateerd aan Covid-19 volgens Sarmah wel weer iets afgenomen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!