Innovatie & Strategie

Datamanagement
hooiberg

Snelgroeier: IT’ers bevrijden van dataclassificatie

Collibra is uit op ‘Amazonificering’ voor data.

© CC0 - Pixabay Luca Huter
9 september 2019

Belgisch bedrijf voor data governance was eerst zo’n vier jaar te vroeg, vertelt medeoprichter en CEO Felix van de Maele. Toen, in 2008, waren banken wel geïnteresseerd om de herkomst van hun data te kunnen aantonen aan toezichthouders. Nu is alles en iedereen bezig met data: vergaren, koppelen, doorspitten, vertrouwen en verzilveren. Is er een industrie die niet in beeld is bij Collibra? “Nee.”

De topman van Collibra is vlak voor de zomervakantie benoemd tot EY Ondernemer van het Jaar in New York. New York? Maar Collibra is toch Belgisch? Klopt, maar zoals Van de Maele al veel eerder heeft gezegd: een softwarebedrijf bouw je in Amerika. De investering van 100 miljoen dollar begin dit jaar door Google speelt daar mogelijk ook een rol in. Het gaat daarbij niet alleen om geld, maar ook om intensieve samenwerking met de R&D-tak (research and development) van Google, vertelt Van de Maele aan AG Connect.

‘Het zit 'm in de data’

Hij noemt de Amerikaanse internetgigant onomwonden “een van de meest geavanceerde AI-bedrijven ter wereld”. En zoals experts weten te vertellen: het gaat bij kunstmatige intelligentie (AI) om de data die je het voert. Dit geldt voor AI en machine learning, maar ook voor cloudklanten. “Het zit 'm in de data”, bezweert Van de Maele.

Bijkomend probleem, zo weet hij, is dat veel datascientists de tools missen om hun werk en inzichten om te zetten in bruikbare zaken voor de businesskant van organisaties. “Google ziet die uitdaging en is dus intern naar zijn investeringstak gegaan”, om talent ‘in de buitenwereld’ te zoeken. De kapitaalinjectie van 100 miljoen door CapitalG, de investeringstak van Google, heeft de totale waarde van Collibra op 1 miljard dollar gebracht.

Niet slecht voor een bedrijf dat in 2008 is begonnen als spin-off van de universiteit Brussel. Het toen opgestarte Collibra richtte zich op semantic technology, waarbij de combinatie van mens en machine tot meerwaarde moest leiden; voor het toen nog esoterische toepassingsgebied van machine learning en AI, waar vooral wetenschappers zich mee bezighielden.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!