Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
Jeroen Mol

Snelgroeier HAL24K: 'groene golf' door AI

Eerst twee jaar aan de datascience gewerkt, toen de software. En nu gaat het hard.

Jeroen Mol, CEO HAL24K © HAL24K
30 september 2019

“Het zwaartepunt ligt nog hier”, in Amsterdam. “Maar de internationale expansie gaat nu hard. Sneller dan verwacht.” AG Connect praat met het Nederlandse HAL24K, dat begin dit jaar door Microsoft is omarmd in zijn ScaleUp Program. Zelfstandigheid staat wel hoog in het vaandel: “We willen zeker niet door Google of Facebook gekocht worden”.

HAL24K is in juni 2014 opgericht, maar pas sinds kort echt actief op de markt. “We hebben de eerste twee jaar aan de datascience gewerkt, en de software ontwikkeld”, vertelt CEO en oprichter Jeroen Mol. Hij werkt in Amerikaanse context als Jerome, vanwege de wat lastige uitspraak van zijn Nederlandse naam. De serial entrepreneur, die op zijn dertigste zijn eerste bedrijf begon, spreekt over de kennisintensieve markt waarop HAL24K zich beweegt.

Chocola maken van datastromen

Het begon ruim vijf jaar terug vanuit de visie dat infrastructuur eerst slimmer moet worden, vertelt Mol. En vanuit de overtuiging dat connectiviteit flink moest opschalen, wat met 5G wel gaat gebeuren. “Dit wordt heel groot”, voorzag hij toen al.

De combinatie van slimme infrastructuur en alomtegenwoordige connectiviteit levert dan enorme datastromen op. En om daar chocola van te maken – en om er meerwaarde uit te putten – zijn kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) nodig, legt hij uit. De logische evolutie van big data.

Daarbij doet het er relatief weinig toe in welke sector of branche een organisatie actief is. Belofte en nut van AI zijn groot voor verschillende industrieën, weet Mol uit ervaring met HAL24K. Er lijkt in de praktijk historisch gezien wel sprake te zijn van een volgorde, qua meerwaarde en dus adoptie. “Eerst finance, toen pharma”. Dat zijn, naast bedrijven als Google en Facebook, de partijen met echt grote datasets.

Groot, groter, iedereen

Tegenwoordig geldt dat onderscheid steeds minder. Immers, ook relatief kleinere organisaties hebben grotere datasets, of zij hebben toegang daartoe via externe bronnen. Zelf maken zij ook deel uit van een groter datalandschap. Het grotere plaatje is namelijk van belang voor AI en data intelligence.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!