Innovatie & Strategie

Klantinteractie
online marketing

Snelgroeier: ‘De VS kun je niet vanuit Nederland doen’

BlueConic pionierde met een nieuwe productcategorie en ziet dat nu opbloeien.

online marketing © CC0 Public Domain geralt
29 april 2019

Van een vroeg cms uit Nijmegen naar software voor omnichannel vergaring van klantendata, van nul af aan vers en bewust tech-agnostisch opgebouwd. Op SaaS-basis toen dat nog onbekend terrein was. “Ik was eigenwijs: dacht het vanuit Nederland te kunnen”, vertelt CEO en oprichter Bart Heilbron van het Nederlandse BlueConic, officieel in Boston gezeteld.

Op dat ene geval van Nederland ‘versus’ VS na is zijn eigenwijsheid tot op heden een pluspunt gebleken. Heilbron is ooit begonnen met een zelfgemaakt contentmanagementsysteem (cms) in de oertijd van het web. Het mede door hem opgerichte GX Software was anno 2008 net serieus bezig met internationale expansie, in de Verenigde Staten, toen de eerste tekenen van de financiële crisis in beeld kwamen.

De iPhone was nog nieuw

“Onze softwareverkoop in de VS liep terug”, vertelt Heilbron over de periode waarin de kiem is gelegd voor BlueConic. Hij had echter nog wel ondernemingszin. “Dus in plaats van te investeren in de Amerikaanse markt, gingen we investeren in een nieuw product”, om ondertussen de crisis te laten overwaaien.

En dat moest een geheel nieuw iets zijn. Nieuw qua product zelf: het werd van de grond af aan vers opgebouwd. Maar ook nieuw qua productcategorie: het toen nog niet bestaande CDP (customer data platform), om versnipperde klantdata samen te brengen tot een compleet beeld. “We deden een rondje langs onze klanten en vroegen hun: welk probleem van jullie lossen we niet op?” Of eigenlijk: welk nijpend probleem werd nóg niet opgelost?

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!