Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Snelgroeier: automatiseren van het verzendproces

Snelgroeier: automatiseren van het verzendproces

Door Elixir en Phoenix heeft het Weertse Wuunder weinig moeite met het vinden van goede ontwikkelaars.

Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder © Jeroen Gehlen
20 juli 2020

Door Elixir en Phoenix heeft het Weertse Wuunder weinig moeite met het vinden van goede ontwikkelaars.

Dat AG Connect door de coronacrisis geen bezoek kan brengen aan het kantoor van Wuunder in Weert is geen gemis, zegt co-founder Jeroen Gehlen. “Er is vrij weinig te zien, want meestal werken we vanuit huis. Dat komt niet door corona. Ooit begonnen we met het bedrijf en zaten we met z’n allen in één ruimte. We groeiden en de afdeling IT kreeg last van het vele bellen door de afdeling customer service. We vroegen ons af waarom iedereen eigenlijk tegelijkertijd op één kamer zat.”

Drieënhalf jaar geleden, ver voordat thuiswerken door corona de norm werd, was thuiswerken al de norm bij Wuunder. “Iedereen komt zo het best tot hun recht”, zegt Gehlen. Niet alleen de IT-afdeling die thuis in alle rust het best zijn werk kan doen, ook douane-experts die meestal in de buurt van Schiphol wonen en anders dagelijks ver moeten reizen of customer service medewerkers die bij Wuunder niet aan een streng werkdagritme vastzitten.  Gehlen: “Voorheen kwam een team eens per week naar kantoor. Op maandag was de marketingafdeling er, op dinsdag de IT-afdeling en op woensdag customer service. Maar ook dat zorgde voor veel reistijd, voor bijvoorbeeld de ontwikkelaars in Groningen. Nu spreken we ergens midden in het land af. We hebben wel werktijden, maar als je je hond wilt uitlaten of je wilt lang lunchen dan kan dat. Sommigen werken op zaterdag of zondag, omdat het in hun leven beter uitkomt. Vroeger waren we heel bijzonder. Maar ik denk dat we nu niet meer zo bijzonder zijn.”

Wuunder is een transportmanagementservice. Het bedrijf helpt klanten met alles wat ze willen versturen. “En we proberen dat zo geautomatiseerd mogelijk te doen”, zegt Gehlen. Dat gaat maar tot bepaalde hoogte. “Je kunt veel automatiseren, maar de menselijke component is heel belangrijk. Bijvoorbeeld doorvragen hoe een pakket er precies uit ziet.” Vandaar dat Wuunder naast een IT-afdeling van twaalf medewerkers, ook een grote customer service afdeling heeft.

Gevaarlijke ontwikkeling

Gehlen en mede-oprichter Bart Takkenkamp werkten beiden in de logistiek, een wereld die door technologie sterk aan het veranderen is en dat de komende jaren nog verder gaat doen, denken de oprichters. “Vanuit transportbedrijven gezien, is dat een gevaarlijke ontwikkeling. Ik denk dat je er van buiten een transportbedrijf sneller op kunt inspelen.” Daarom richtte Takkenkamp en Gehlen een eigen bedrijf op. “Technologie is een belangrijke component bij die veranderingen. En traditionele vervoerders struggelen daarmee, zij kunnen niet zo snel op die veranderingen inspelen met hun wereldwijde IT-systemen. Wij kunnen dat wel, omdat we het werken aan een IT-systeem anders doen dan de traditionele vervoerders. We hebben een systeem in de cloud, werken in sprints en met feature flags waarmee we snel met kleine groep klanten features kunnen testen.”

Het verzenden van een glazen douchedeur is echt iets anders dan het verzenden van een sauna

De transportmarkt verandert onder andere, omdat de ontvanger steeds meer invloed wil uitoefenen op de vorm van transport. Door grote verzenders, als Bol.com of Zalando, is de ontvanger daar inmiddels aan gewend. Die grote partijen hebben afspraken met verschillende vervoerders, maar voor kleinere verzenders is het moeilijk om per pakket de beste vervoerder te kiezen. “Het verzenden van een glazen douchedeur is echt iets anders dan het verzenden van een sauna. Wil je per verzending en locatie de beste vervoerder kiezen, dan heb je verschillende applicaties nodig. Er zijn verzenders die met dertig verschillende vervoerders werken. Voor de klant heel prettig, maar voor de verzender een uitdaging.”

Wuunder speelt op die ontwikkeling in. Dat deden ze in het begin met een chatapplicatie op de telefoon waarmee een verzender zijn pakket kan verzenden en volgen. Die applicatie stond in 2016. Daarna breidde het bedrijf snel uit. In het begin namen ze de verzending over van MKB-bedrijven of ZZP’ers. Dat werden snel klanten met zo’n 250 zendingen per dag. Nu heeft het bedrijf klanten die meer dan 1000 zendingen per dag sturen. “Een paar jaar geleden had ik me afgevraagd hoe en of we dat zouden kunnen doen. Nu word ik daar niet meer koud of warm van.”

Het bedrijf investeerde niet in marketing, de groei kwam door mond-op-mond reclame, zegt Gehlen. “De meeste klanten zijn ontvangers van andere klanten. Die krijgen communicatie van ons, vinden de service bijzonder en zo rolt het balletje verder.” Gehlen vertelt hoe de chatapplicatie groeide omdat een operationsmanager een office medewerker een pakketje zag verzenden via de app. “Die operationsmanager wilde ons gaan inzetten voor de hele organisatie, maar dan moest er wel gekoppeld worden met de eCommerce applicatie Magento. Daarna zijn we koppelingen gaan bouwen voor allerlei webshops en marktplaatsen. Je kunt zeggen dat we geen plan hebben, maar eigenlijk doen we nog steeds wat we vijf jaar geleden van plan waren. We bouwen het alleen in volgorde van wat de klant wil.”

Elixir en Phoenix

Het platform van Wuunder wordt gebouwd in Elixir met het framework Phoenix. Elixir is een relatief nieuwe functionele programmeertaal en wordt ook gebruikt door Booking.com of Whatsapp. “Een functionele programmeertaal leek ons het beste omdat je daarmee snel applicaties kunt ontwikkelen. Bovendien kan de taal goed overweg met grote hoeveelheden data.” De programmeertaal helpt Wuunder bij het vinden van ontwikkelaars, merkt Gehlen. “Een van de zorgen die ik in het begin had, was of we wel aan de juiste mensen konden komen. Je hoort daar veel horrorverhalen over. Maar dat gaat simpel. Een van onze developers belde zelf naar customer service en vroeg hoeveel regels code we hebben in Elixir. Toen hij hoorde hoeveel regels het waren, vroeg hij of we een baan voor hem hadden.”

Daarnaast hebben ontwikkelaars bij het bedrijf redelijk veel te zeggen. “We werken in sprints. Maar wat we maken wordt voor negentig procent door de developers gemaakt. Eigenlijk is IT min of meer de baas in het bedrijf.” Het ontbreken van hiërarchie geldt overigens ook voor andere afdelingen. “We hebben geen baasjes. Ik wil dat als we een blunder hebben gemaakt, dat iemand dat aan de telefoon meteen moet kunnen oplossen. Dat moet je niet in workflows willen gieten. Daarom heeft customer service een rechtstreeks Slackkanaal waarmee ze communiceren met onze 1e lijns developers.”

Wuunder groeide in vier jaar tijd naar veertig medewerkers. “Dat is hard. Alles doet pijn, en dat is het leuke”, zegt Gehlen. Die harde groei betekent dat hij en zijn compagnon moeten weten waar het over drie maanden stuk gaat. “We moeten een stabiel platform hebben, als water uit de kraan. Dat betekent dat we duidelijk moeten hebben wat het effect gaat zijn als we verdubbelen of zelfs verviervoudigen. En dat is leuk. Ik denk dat hele dag na over wat het volgende is dat we moeten gaan bouwen.” Maar dat is ook wel een uitdaging. “Je moet ook niet te snel gaan. Want dan lever je een prutproduct en dan is het klaar. Maar als het product goed is, dan gaat de groei vanzelf.”

Eigenlijk is IT min of meer de baas in het bedrijf

Het bedrijf breidt nu uit naar Duitsland waar de eerste medewerker is aangenomen. “Europa is stap één, de volgende stap is de wereld. Hoe meer landen we hebben aangesloten, hoe beter onze dienstverlening wordt.” Daarvoor wordt vooral geïnvesteerd in IT, want hoe meer er via het platform kan worden geregeld, hoe minder handwerk er nodig is en hoe sneller het bedrijf kan groeien. Dat werk is verdeeld over verschillende IT-teams. “We hebben bijvoorbeeld een team dat samenwerkt met vervoerders om die aan te sluiten, het maakt alleen koppelingen. Nog niet zo lang geleden duurde het vijf weken om een vervoerder aan te sluiten, nu een dag. Een ander team kijkt naar applicaties die heel veel mailen. Dat doen ze om gebruikers te informeren, bijvoorbeeld over vertragingen. Ook daar kijken we hoe we dat kunnen verbeteren.”

Maar de meeste winst zit misschien wel in het automatiseren van het facturatieproces bij organisaties. “Het valt me op dat daar nog veel handwerk zit. Er zijn hele afdelingen bezig met data-entry, om kosten te bewaken of kosten te volgen. Stel je doet als organisatie 10.000 verzendingen per week en je werkt met PDF’s , dan heb je daarvoor een hele afdeling zitten om die gegevens in te voeren. Veel organisaties hebben niet door hoeveel geld dat kost. Die automatiseren niet, maar zetten er als het drukker wordt, liever een persoon bij. Daar is nog veel verbetering te halen en kunnen we veel betekenen.”

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Bop 23 juli 2020 15:44

'Struggelen' is een soort worstelen, zeg maar

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.