Small Business Server vaak duurder

23 mei 2008
Microsoft heeft twee fundamentele veranderingen doorgevoerd in de prijsstelling van Small Business Server 2008 die in het voordeel van de klanten zijn. Om te beginnen kunnen klanten vanaf SBS 2008 Client Access Licenses (CAL’s) per stuk kopen, in plaats van in blokken van vijf. Daarnaast hoeft men voor de premiumeditie geen premium-CAL’s te kopen wanneer de gebruikers van die licentie de functies daarvan niet gebruiken. Daardoor zullen klanten goedkoper uit zijn, stelt Microsoft.

Microsoft-watcher Joe Wilcox becijferde dat de aanschaf van de Small Business Server 2008 voor veel gebruikers juist duurder zal uitvallen. Dat heeft te maken met het feit dat Microsoft de prijzen ervan fors verhoogd heeft. SBS 2008 gaat in de ‘standard edition’ 1089 dollar kosten, tegenover 599 dollar voor SBS 2003 in de basisvariant. Bij deze bedragen zijn vijf CAL’s inbegrepen. Voor de ‘premium edition’ – eveneens met vijf CAL’s – gaat de prijs omhoog van 1499 dollar voor SBS 2003 naar 1899 dollar voor SBS 2008. De prijs per CAL extra gaat voor deze versie omhoog van 90 naar 189 dollar. Alleen de prijs per CAL voor de basiseditie verandert in het voordeel van de klant: die gaat 13 dollar omlaag, van 90 dollar bij SBS 2003 naar 77 dollar in SBS 2008.

Volgens Microsoft zullen deze verhogingen gecompenseerd worden doordat bedrijven CAL’s per stuk kunnen kopen en veelal bij de premiumeditie kunnen volstaan met CAL’s in de basisvariant. Die stelling gaat echter lang niet altijd op. Voor de basisvariant is de prijs van SBS 2008 bijvoorbeeld pas lager wanneer men meer dan twaalf gebruikers heeft. Klanten met minder CAL’s zijn meer kwijt, in sommige gevallen wel honderden dollars meer.

De prijsstelling van de premiumvariant van SBS 2008 laat zich moeilijk vergelijken met die van SBS 2003, omdat kopers daarvan kunnen profiteren door goedkope basisvariant-CAL’s te kopen. Microsoft redeneert dat deze mogelijkheid om de goedkopere basis-CAL’s bij te kopen 40 tot 45 procent op de aanschafprijs zou schelen. Wilcox bestrijdt die redenering. Volgens hem gaat Microsoft in de berekening voorbij aan het feit dat bedrijven de premiumversie niet voor niets kopen. Het grote verschil tussen basis- en premiumvariant is de SQL Server, stelt Wilcox. Bedrijven die de premiumeditie kopen, doen dat vooral om SQL Server te kunnen gebruiken en zullen dus ook op zijn minst voor een deel van hun gebruikers premium-CAL’s moeten kopen. Een bedrijf met 25 gebruikers waarvan er 10 met SQL Server werken, is dan al gauw 700 dollar extra kwijt.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!