Slecht werkende website kost geld
De webervaring is al enige tijd een speerpunt voor CA, dat vooral bekend is van zijn beheersoftware. Vorig jaar al constateerde het bedrijf uit onderzoek dat slecht ontworpen of slecht responderende websites veel klanten wegjagen. 40 procent van de bezoekers gaat meteen naar een andere site. Bezoekers die een transactie zijn gestart, haken in 38 procent van de gevallen af bij slechte respons of onduidelijke opzet.
Meten is weten
Bedrijven wordt aangeraden om op hun e-commercewebsite een kleine enquête te plaatsen, om er zo achter te komen hoe de gebruikservaring van de klant was. “Dat moet beslist geen ellenlange vragenlijst zijn, maar een korte peiling van de mening. Drie vragen zijn eigenlijk voldoende, stelt Forrester, namelijk:
- Waarom kwam u naar onze site?
- Hebt u uw doel bereikt?
- Zo nee, waarom niet?
Om de gebruikers nog meer ter wille te zijn, kan ook een multiplechoiceopzet worden gekozen. Dan zijn de gebruikers met een paar muisklikken klaar, hoewel ze dan geen eigen antwoorden of opmerkingen kunnen plaatsen.