Beheer

Personal Tech

'Siri niet zo intelligent als Apple belooft'

13 maart 2012
Een Apple-gebruiker in Californië is teleurgesteld over de 'pratende assistent' Siri in de iPhone 4S. Hij heeft daarom een rechtszaak aangespannen, mede namens andere gedupeerden.

De zaak is aanhangig gemaakt bij een districtsrechtbank in Californië. Frank Fazio, zoals de misnoegde iPhone-gebruiker heet, vindt dat het softwarehulpje Siri niet werkt op de manier die Apple in advertenties schetst. Dat meldt de nieuwssite News.com van CNet.

Zijn advocaat geeft als voorbeeld dat Fazio zijn iPhone 4S de route naar een bepaalde plaats of de locatie van een bepaalde winkel vroeg. Siri bleek hetzij niet te begrijpen wat Fazo bedoelde, of gaf na heel lang wachten het verkeerde antwoord.

Siri deed zijn intrede met de introductie van de iPhone 4S in oktober 2011. De gebruiker kan opdrachten inspreken die door Siri in daden worden omgezet. Het kan bijvoorbeeld gaan om zoekopdrachten op internet, het vastleggen van afspraken in de agenda of het opvragen van beurskoersen. Alle gesproken zoekopdrachten worden naar servers van Apple gedirigeerd, die het antwoord terugsturen naar de smartphone.

Software is nog in bètastadium

Apple heeft van meet af aan duidelijk gemaakt dat Siri nog niet af is maar als bètaversie beschikbaar is gesteld. Dat is vrij ongebruikelijk voor producten van Apple. Bij de onthulling van de nieuwe iPad op 7 maart kondigde Apple aan dat Siri met iOS 5.1 naast Engels nu ook Japans ondersteunt.

Fazio wijst erop dat de iPhone 4S, die in oktober 2011 op de markt kwam, duurder is dan het voorgaande model. Omdat Siri niet werkt zoals beloofd, "maakt dat van de iPhone 4S alleen maar een duurdere iPhone 4", luidt de aanklacht.

Een bijkomend kritiekpunt is dat Siri veel dataverkeer met zich meebrengt, waardoor de gebruiker snel zijn maandelijkse datalimiet overschrijdt. Apple zou dat aspect niet duidelijk hebben vermeld.

Apple zou diverse wetten overtreden

Apple overtreedt volgens Fazio met zijn gebrekkige pratende assistent een federale wet die consumenten moet beschermen en een Californische wet die oneerlijke concurrentie tegengaat. Ook overtreedt het bedrijf de garantievoorwaarden en heeft het zaken bewust verkeerd voorgesteld.

De advocaten van Fazio willen van de zaak een zogenoemde class action suit maken. Dit betekent dat ze andere gedupeerden met een iPhone 4S oproepen zich bij de aanklacht aan te sluiten. Mocht de rechter ze in het gelijk stellen, dan deelt iedereen mee in de opbrengst. De advocaten noemen als hun ultieme doel een verkoopverbod voor de iPhone 4S, maar waarschijnlijker is dat ze liever een schadevergoeding voor hun cliënten in de wacht slepen.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.