Silicon Valley: ‘hiring like it’s 1999’

9 september 2011

De afgelopen maanden is de vraag naar IT-talent in Silicon Valley hard gestegen, net als het gemiddelde IT-salaris, dat al lang niet meer onder de 100.000 dollar uitkomt. “Ik ben hier in 1998 gekomen en de situatie op de arbeidsmarkt doet me sterk denken aan mijn eerste jaren hier. Recruiters weten van gekkigheid niet wat ze moeten bedenken om personeel binnen te halen”, vertelt Peter Laanen, international trade director op het Netherlands Business Support Office (NBSO) in San Francisco.

Het werkloosheidspercentage voor IT’ers daalde van 5,3 procent in januari tot iets meer dan 3 procent nu. “In Silicon Valley is de krapte op de arbeidsmarkt nog vele malen groter dan in andere regio’s. Daar is vrijwel geen enkele werkloze IT’er meer te vinden. En kandidaten hebben vaak drie, vier of soms wel vijf aanbiedingen liggen waar ze uit kunnen kiezen”, vertelt Laanen. Ook vacaturesite Dice.com constateert dat IT-bedrijven weer alle wervingstactieken en extraatjes van stal halen in de slag om personeel. “Het is net als in 1999: gratis maaltijden, cocktailparty’s, extreem hoge bonussen, een extra toelage van 50.000 dollar als je je contract snel tekent, noem maar op”, vertelt een medewerkster. Uit recent onderzoek van vier non-profitloopbaaninstituten uit de regio blijkt dat werkgevers in Silicon Valley de komende twee jaar gemiddeld 15 procent meer IT’ers willen aannemen. De vraag naar applicatieontwikkelaars (+ 20 procent), specialisten die zich bezighouden met kwaliteitsborging (12 procent), softwareontwikkelaars en projectmanagers (beiden 11 procent) neemt het hardst toe.

Volle parkeerplaats

Dat de HR-afdeling van Google bepaald niet stil heeft gezeten, blijkt uit de overvolle parkeerplaats op Googleplex, het immense campusterrein in Mountain View. “Door de gigantische aantallen nieuwe mensen die de afgelopen maanden zijn aangenomen, is er geen vrije parkeerplaats meer te bekennen, zijn de rijen in de restaurants langer geworden en heb je niet altijd een Google-fiets meer tot je beschikking als je naar een ander gebouw moet”, vertelt Marc Vanlerberghe.

Volgens de Belg, werkzaam op de afdeling Android/Mobile/Content, is dat de keerzijde van het succes. Google nam de afgelopen maanden duizenden nieuwe medewerkers aan. In het tweede kwartaal van dit jaar groeide het personeelsbestand met 9,3 procent naar 28.768. Het bedrijf wil het aantal openstaande vacatures niet prijsgegeven, maar op de jobboards wemelt het van de vacatures bij de zoekmachinefabrikant. Het bedrijf heeft ondanks de sterk verbeterde IT-arbeidsmarkt geen moeite om aan geschikt personeel te komen. Het bedrijf is een van de sterkste merken ter wereld en heeft een enorme aantrekkingskracht op IT’ers. Om op te vallen tussen de duizenden sollicitanten, moet je creatief wezen. Zo lanceerde Matthew Epstein de site Googlepleasehire.me, tot nu toe overigens zonder resultaat.

Heb je eenmaal een contract op zak, dan wordt er goed voor je gezorgd bij Google: uitstekende salarissen, gratis eten en drinken in een van de vele restaurants, luxe busshuttles naar San Francisco en de belangrijkste treinstations in de regio, diverse sportfaciliteiten en andere mogelijkheden om je te ontspannen, zoals gamerooms en workshops. Het ‘pampermodel’ vindt inmiddels navolging bij veel andere IT-bedrijven in de regio.

Ook het hoofdkantoor van PayPal in San Jose doet enigszins denken aan Googleplex, al ontkent het bedrijf dat zelf. Het is in een hevige strijd verwikkeld met Google op het gebied van mobiele betalingen. Na de overstap van voormalig PayPal’er Osama Bedier naar Google, daagde PayPal het bedrijf voor de rechter wegens het ontvreemden van bedrijfsgeheimen. Op dit moment heeft PayPal enkele honderden vacatures in Silicon Valley, met name voor techneuten. “We werven als een gek”, vertelt woordvoerder Kathy Chui. Volgens haar kost het PayPal nog relatief weinig moeite om aan geschikt personeel te komen. “Natuurlijk merken ook wij dat er veel bedrijven aan het werven zijn en dat kandidaten waarmee wij spreken soms meerdere aanbiedingen op zak hebben, maar het helpt dat PayPal en onze moedermaatschappij eBay aansprekende namen zijn en dat we ons in een ‘booming’ markt begeven. Mobile is hot.”

Het bedrijf is met wereldwijd tienduizend medewerkers, waarvan het merendeel in San Jose is gestationeerd, een van de grotere spelers in het gebied. Daarnaast heeft het bedrijf besloten om ook flink uit te breiden in andere regio’s, zoals Denver, waar aanzienlijk minder concurrentie van andere IT-bedrijven is dan in Silicon Valley. “We vissen hier allemaal in dezelfde vijver. De concurrentie in Silicon Valley is enorm”, licht Chui toe.

Opboksen tegen de grote namen

Naast Google en PayPal zijn ook Facebook, Twitter, LinkedIn en Flipboard enkele aansprekende namen in de regio die flink aan het werven zijn. En daar hebben met name de kleinere bedrijven last van. Zoals Blurb, dat via zijn website software levert aan fotografen, schrijvers maar ook consumenten om boeken op te maken, digitaal te printen en te distribueren. Het bedrijf uit 2005 heeft momenteel zo’n 150 medewerkers (90 vast, 60 freelancers) en is hard op zoek naar nieuw personeel. “Het is moeilijk om die mensen te vinden, zeker IT’ers”, vertelt Robin Goldberg, verantwoordelijk voor de internationale expansie van het bedrijf. “We moeten het opnemen tegen de Googles en de Facebooks, bedrijven waaraan natuurlijk veel meer glamour kleeft. Ons kennen ze meestal niet.”

Dit jaar heeft Blurb voor het eerst een interne recruiter aangesteld, wat volgens Goldberg veel beter werkt. “Voorheen werkten we met headhunters en werving-en-selectiebureaus, maar die leveren lang niet altijd de meest geschikte persoon. Het maakt hen ook niet uit als iemand binnen een jaar al weer gevlogen is. Sterker nog: ze hebben er zelfs baat bij. Onze interne recruiter kent het bedrijf van haver tot gort en weet veel beter of er sprake is van een goede match.”

Goldberg merkt daarnaast dat de huidige generatie medewerkers steeds minder loyaal wordt. “Voor een paar tientjes extra per maand stappen ze al over.” Om zeker te zijn dat medewerkers tevreden zijn en willen blijven, kondigde Google eind vorig jaar aan dat alle medewerkers in 2011 een salarisverhoging van 10 procent krijgen en een extra bonus van duizend euro belastingvrij. “We willen zeker zijn dat je je gewaardeerd voelt voor je werk en we willen de beste mensen blijven aantrekken”, schreef Google-baas Eric Schmidt in een interne nota. Onder meer Facebook en Microsoft hebben de aanpak van Google gekopieerd en hoge bonussen uitgekeerd aan hun beste techneuten, in de hoop dat ze blijven.

In het hart van de innovatie

De Chinese telecomgigant Huawei is nog een relatief onbekende naam in de regio, aangezien het nog maar een paar jaar actief is in de regio. Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel. Het personeelsbestand groeide in een paar jaar tijd tot meer dan 1500 medewerkers in de VS, al is dat maar een fractie van het totale personeelsbestand SEnD wereldwijd meer dan 110.000. Het Amerikaanse hoofdkantoor staat in Texas, maar het grootste kantoor is dat in Santa Clara, Californië, de plek waar de R&D hoofdzakelijk plaatsvindt. “Silicon Valley is het hart van innovatie. Als je mee wilt tellen moet je hier ook zitten”, vertelt Steven D. Gray, vicepresident en CTO van het Amerikaanse R&D-centrum.

Op 1 augustus telde Huawei 566 medewerkers in Santa Clara en nog eens 71 in het R&D-center in San Diego. Ongeveer 30 procent van het personeel is Chinees. In 2010 zijn er 220 nieuwe medewerkers bijgekomen. “Het gaat hard maar we staan nog maar aan het begin”, aldus Gray. Op dit moment heeft het bedrijf driehonderd tot vierhonderd vacatures en is het op zoek naar een nieuw gebouw, omdat het uit zijn jasje groeit. “De helft van de mensen die we vorig jaar hebben aangenomen is gepromoveerd. En het gaat hoofdzakelijk om ervaren krachten: 80 procent heeft minstens tien jaar ervaring. Voor elke engineer die we hier hebben, werken tien engineers in China om hem hier te ondersteunen. Vandaar dat we zo snel stappen kunnen maken”, vertelt de CTO.

Toen het Santa Clara-kantoor van Huawei zijn deuren opende, kon het bedrijf uit China profiteren van de ruime arbeidspool die was ontstaan als gevolg van de economische crisis die de regio hard had getroffen. “Maar ook nu komt de ontslaggolf bij Cisco, waar ruim 6500 banen moeten verdwijnen, ons goed van pas. We vangen ervaren medewerkers die de bons hebben gekregen met open armen op bij de gate. We kunnen ze goed gebruiken, net als mensen met start-up ervaring, aangezien innovatie ons speerpunt is. Wat dat betreft zit je in Silicon Valley goed: het is goedgevulde vijver met megaveel talenten.”

Greenplum dat ruim een jaar geleden werd overgenomen door EMC is de afgelopen maanden qua omvang verdrievoudigd: in een jaar tijd groeide het bedrijf van 150 naar meer dan 500 man personeel. Dit jaar moeten daar nog minstens honderd medewerkers bijkomen. “Ondanks dat we zijn overgenomen door een grote speler als EMC, heerst hier nog altijd een start-upcultuur en dat vinden jonge mensen fijn. Die willen liever voor een jong, fris bedrijf werken met aansprekende technologie dan voor een oude, logge organisatie als HP, Cisco of IBM. Wij hebben dan ook niets te klagen over het animo om hier te komen werken”, zegt Scott Yara, een van de oprichters van Greenplum.

Voor het uitkiezen

Vooral programmeurs, experts op het gebied van cloudcomputing, beveiliging en ontwikkelaars van apps en mobiel internetspecialisten hebben de banen momenteel voor het uitkiezen. “Ik zat pas in een Starbucks te programmeren en ik kreeg meteen een visitekaartje onder mijn neus geschoven of ik wilde komen praten. Nadat ze mijn cv online hadden gecheckt, kreeg ik te horen dat ze me wilden hebben, nog voordat ik was wezen praten”, vertelt de Nederlandse informaticus Willem Bult (25), die een eigen bedrijf aan het opzetten is in Silicon Valley.

Ook landgenoot Lolke Bijlsma, werkzaam bij PayPal in San Jose, krijgt veel banen aangeboden. “Mijn mailbox puilt uit van de interessante aanbiedingen en ik word continu lastiggevallen door headhunters. En ik ben niet eens op zoek, kun je nagaan…” Volgens hem maakt vrijwel niemand zich zorgen om de ‘double dip’. “Tobben zit niet in de aard van de mensen die hier werken. Net als dat niemand zich hier zorgen maakt over aardbevingen, terwijl het risico op een zware beving hier aanzienlijk is. Maar daarover zaniken en zeuren is zo Nederlands. Hier denkt men in kansen in plaats van bedreigingen.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!